Aerodromi na vodi konačno postaju stvarnost?
Dugo vremena su ljudi maštali i pravili planove o tome kako da naprave plutajući aerodrom, da bi se lako mogle premostiti određene distance i time rasteretilo kopno. Čini se da su ovog puta došli nadomak rešenja, pošto je predstavljen detaljan inženjerski i arhitekturni plan da se izgradi aerodrom na vodi nedaleko od Londona u Velikoj Britaniji. Evo o čemu se zapravo radi.
Kako se sve više direktno utiče na životnu sredinu i širi uticaj urbanističkog i industrijskog planiranja na prirodno okruženje čoveka, pošto aerodromi zauzimaju ogromna prostranstva, traže se alternativna rešenja za svakodnevne potrebe ljudi. Ovog puta su to aerodromi na vodi tj. plutajući aerodromi. Poslednji u nizu jeste aerodrom na vodi koji bi trebalo da se izgradi na 30ak kilometara udaljenosti od Londona na estuaru reke Temze u Velikoj Britaniji.
Ovaj poduhvat će koštati 63 milijarde dolara, a predstavljaće pravi saobraćajni i putnički kompleks sa svim pratećim sadržajima za putnike, ali i mešovitom namenom. Naime, kada se već aerodrom nalazi na vodi sa 6 paralelnih pista, postavljalo se pitanje zašto ne bi poslužio i kao luka za brodove? Takođe, ovaj aerodrom bi sa kopnom bio povezan podvodnim tunelima sa železnicom za brz transport putnika.
Odluka o izgradnji i razmatranju ovog plana je odložena 30. juna, usled iznenadnog izglasavanja Britanije da napusti Evropsku uniju, te se sama odluka odlaže za oktobar. Ipak, deluje više nego moguća, i čini se da će se sa najnepristupačnijih prostranstva gde postoje mali i opasni aerodromi preći na nepristupačna područja sa ogromnim aerodromima i prostranstvima.
Prethodni planovi za aerodrom na vodi, premošćavanje Atlantika i prepreke
Najveći problem u dosadašnjim naporima da se izgrade aerodromi na vodi koji će plutati, jeste bila njihova veličina. Kada se kaže plutajući aerodrom, automatski se pomisli na ratni nosač aviona. Znajući da su njegove piste jedva dovoljne za ratne avione, jasno je da ne mogu zadovoljiti potrebe putničkih aviona, pa makar i onih srednje veličine. Ipak, ratni nosači i ne treba da služe tome, pogotovo što su namenjeni i za brze manevre i putovanja.
Konačno, došlo se i na ideju zašto onda uložena sredstva u potpalublje, motore i sve propratne elemente za kretanje ne bismo izbacili i napravili prostranu, gotovo ravnu pistu koja će biti statična i služiti kao aerodrom i luka. Verovatno najveću primenu će ovakvi aerodromi imati pri premošćavanju velikih razdaljina, poput Atlantskog okeana, gde bi se mogla konstruisati okeanska čvorišta za avione i brodove. Već postoje planovi, a pored plutajućeg aerodroma u Britaniji, postoje i slični projekti kao što je onaj u San Dijegu (SAD) i brojni drugi kroz istoriju.