Destinacije na kojima je popularno cenkanje

Cenkanje je način života u mnogim kulturama i vrlo često se smatra sastavnim delom svake kupovine. Postoje mnoge lokacije na svetu koje su prepoznatljive baš po ovoj aktivnosti i gotovo da je nezamislivo da se na tim mestima određena stvar plati po prvobitno određenoj ceni. To je veština koja kombinuje psihologiju i komunikaciju i nije nešto čime može svako da se bavi.

Cenkanje mnogim ljudima, koji nemaju to u svojoj kulturi, može biti veoma neugodno, pa se čak može smatrati i uvredljivim. Većina ljudi je navikla da pogleda cenu i ako im se ne dopada ili ne uklapa u budžet, samo ode. Zato je važno da ukoliko već putujete na destinacije za cenkanje, zaboravite na barijere i ljubazno pregovarate o cenama. Iznenadićete se koliko je moguće spustiti cenu određene robe, a i cenkanje na putovanju može biti znatno lakše nego da to radite u svom mestu..

U nastavku vam predstavljamo neke destinacije na kojima je popularno cenkanje, štaviše i preporučljivo, pa ukoliko planirate da rezervišete avio karte baš za neku od ovih lokacija, nemojte se ustručavati već se prepustite čarima cenkanja.

Turista kupuje od uličnog prodavca

Cenkanje u Maroku je tradicija koja se mora “ispoštovati”

Cenkanje je u Maroku itekako popularno i gotovo sve je podložno pregovorima – od garderobe, tepiha, razglednica, preko vožnje taksijem i hrane, pa sve do odsedanja u hotelu. Cena koju vam prodavac kaže je polazna tačka za pregovaranje i cilj svakog ko ume da se cenka jeste da se ona višestruko umanji. 

Najpopualrniji grad za cenkanje u Maroku jeste Marakeš, grad sa velikim brojem bazara, tržnica i zanatskih radnji. Često je praksa lokalnih prodavaca da strancima za svoju robu ili uslugu ponude i do 10 puta veću cenu od realne, a na iskusnim “cenkarošima” je da izdejstvuju što povoljniju kupovinu. 

Drugi popularni gradovi za cenkanje na ulici u Maroku su prestonica Rabat, ali i Kazablanka i Fes, gde se takođe može pronaći veliki broj pijaca i radnji sa najrazličitijom robom, a prodavci su uvek raspoloženi za pregovore.  

Cenkanje u Turskoj – ne dozvolite da vas prodavci zavaraju

Cenkanje je u Turskoj, kao i drugim arapskim zemljama, stvar kulture. U Turskoj pregovaranje o cenama najčešće uključuje predmete kao što su tepisi, rukotvorine, umetnička dela ili antikviteti. U nekim slučajevima, u hotelima ili privatnim apartmanima, moći ćete da pregovarate i o ceni smeštaja. 

Kupovina je društveni običaj u Turskoj i vrlo često se kupcima u određenim radnjama nude čaj, kafa ili bezalkoholna pića, a možda i cigarete, grickalice ili čak obrok. Vlasnik trgovine, u nameri da proda svoju robu, može kupcu posvetiti duže vreme, pokazujući gomilu stvari i objašnjavajući njihov kvalitet. Ipak, vi kao kupac niste u obavezi da kupite bilo šta.

Turski trgovci će vrlo često pokušati da vas opterete osećajem da bi trebalo da kupite njegovu robu jer vam je posvetio toliko svog vremena. Ne obazirite se na to, već ukoliko niste uspeli da dogovorite cenu koja vama odgovara samo napustite trgovinu. Najpopularnije mesto za cenkanje u Turskoj svakako je Istanbul, tačnije Veliki bazar (Kapali čaršija).

Cenkanje u Indiji je poželjno i očekivano

Kupovina na pijacama u Indiji može biti itekako zabavna. Zadivljujućoj količini rukotvorina i tekstila teško je odoleti, međutim važno je da se ne plati početna cena. Cenkanje na pijaci u Indiji se praktično očekuje, a iako ste turista nemojte se osećati neprijatno zbog toga, s obzirom na to da i prodavcima vrlo često interakcija sa kupcima dobro dođe da prekine monotoniju njihovog dana.

Nešto što treba imati na umu je da prodavci obično imaju “indijsku cenu” i “cenu za strance”. Za strance se u Indiji smatra da imaju dosta novca, tako da vlasnici trgovina postavljaju veće cene za njih. To vrlo često ima efekta jer je turistima, posebno iz zapadnih zemalja, neprijatno da se cenkaju, pa plaćaju mnogo veće cene za određenu robu. 

Zato je preporučljivo cenkanje u Indiji kako biste se izborili sa realnu vrednost robe, a ako je to moguće i za nešto nižu cenu. Najpoznatija mesta za cenkanje su prestonica Delhi i Džaipur, grad poznat po velikom broju zanatskih radnji, gde turisti rado dolaze po specifične suvenire. 

Cenkanje u Kini – upornost se na kraju uvek isplati

U većini slučajeva, gotovo sva roba je podložna cenkanju u Kini. Za strance je uglavnom najteže da se nagode sa prodavcima u prodavnicama suvenira, s obzirom na to da oni vrlo često zahtevaju izuzetno visoke cene za turiste. Zato je bitno da budete istrajni i da date sve od sebe kako biste se izborili za prikladnu cenu određenog suvenira.

Osim suvenira, turisti mogu da se cenkaju i kada je u pitanju cena odeće ili obuće, kao i za voće, povrće ili cenu taksi prevoza. Kada su u pitanju destinacije za cenkanje, Kinezi su poznati kao istrajni, ali ako budete uporni sigurno je da ćete uspeti da se izborite za izvesno smanjenje cene. 

Cenkanje u Kini je moguće na pijacama i u marketima, ali nemojte očekivati cenkanje u radnjama gde je cena proizvoda utvrđena deklaracijom. Takođe, cenkanje nije moguće ni u tržnim centrima, kao ni na mestima gde se prodaju predmeti originalne marke.

Cenkanje u Egiptu – morate znati gde i zbog čega

Cenkanje je izuzetno korisna veština, ali je u Egiptu treba pametno koristiti i na pravom mestu. U ekskluzivnim prodavnicama, supermarketima, kafićima, restoranima, klubovima ili u javnom prevozu se ne cenka. 

Cenkanje u Egiptu je prihvatljivo u onim delovima grada sa tezgama na otvorenom, gde se može kupiti sve od zlatnih narukvica, preko haljina do rukotvorina, suvenira i drugih zanimljivih predmeta.

Cenkanje je na ovakvim mestima dozvoljeno, a vrlo često i očekivano kao odličan način komunikacije i razmene informacija. Cenkanje je efektivno kada kupujete predmete visoke vrednosti kao što su zlato i nakit, ali sa stavkama koje imaju nisku cenu nije vredno vremena i truda. Plaćanje pune cene za takve sitnice može se smatrati gestom podrške malom uličnom trgovcu.

Pijaca voća i povrća

Cenkanje na Tajlandu – važno je pronaći pravi pristup

Kada putujete na Tajland obavezno budite spremni da se na lokalnim pijacama i tržnicama nadmećete sa prodavcima za najbolju cenu. U većini turistički atraktivnih mesta na Tajlandu, kao što su prestonica Bangkok, Pataja ili Puket, cenkanje je poželjno i preporučljivo kako bi se ostvarila povoljna cena za određenu robu. 

Na Tajlandu se turisti najčešće cenkaju oko cene prevoza, ali i oko cene voća i povrća na lokalnim pijacama. Postoje dva osnovna pravila pre nego što započnete cenkanje na Tajlandu. Prvo je da nikada ne zahtevate nerealno nisku cenu za određeni proizvod ili uslugu jer u suprotnom prodavac neće hteti ni da razgovara sa vama. 

Drugi je da naučite kako se kaže “zdravo” na tajlandskom – Savade ka / krap (u zavisnosti da li se obraćete ženi / muškarcu). Na taj način prodavac će znati da niste prvi put na Tajlandu, da ste upoznati sa stanjem cena i neće ponuditi previše visoku, pa će cenkanje na pijaci ili cenkanje na ulici biti znatno olakšano.

Zemlje Mediterana – cenkanje u Španiji i Grčkoj

Iako se može pomisliti da je cenkanje na putovanju aktuelno samo u arapskim i ističnjačkim zemljama, to baš i nije tako. I u našoj blizini postoje zemlje koje neguju kult cenkanja i gde ako ste dovoljno uporni i istrajni možete dobiti proizvode po izuzetno pristušačnim cenama, znatno nižim od prvobitno određenih. 

Na lokalnim gradskim pijacama i uličnim tezgama u Španiji i Grčkoj cena je samo izgovor za zdravu raspravu i nadmetanje oko postizanja optimalne cene i za trgovca i za prodavca. Garderoba, suveniri i ostali sitni predmeti podložni su cenkanju i sigurno je da ćete, ukoliko se malo potrudite, uspete da izborite nižu vrednost željenih artikala.

Ako ste raspoloženi za cenkanje i znate kako se cenkati onda je pravo vreme da spremite svoje putne isprave i rezervišete putovanje u neku od navedenih zemalja, koje su poznate kao destinacije na kojima je popularno cenkanje, a gde dodatno možete “brusiti” svoje veštine pregovaranja. Putovanje vam, pored upoznavanja tradicije i kulture drugih naroda, može doneti i druga nezaboravna iskustva koja ćete rado poneti sa sobom. 

Autor: Tijana Vanić | Objavljeno: 27.06.2019. | Modifikovano: 27.06.2019.