Kako da pripremite svoj auto za zimovanje

Dve nedelje nakon zvaničnog, kalendarskog početka, zima je i stvarno stigla u Srbiju. Kažemo stvarno, jer za većinu onih koji čitaju ovaj tekst, zima bez snega i nije prava zima. Iako lepo zvuči kada čujemo ili pročitamo vest da se na planinama pojavio prvi sneg, ipak to još uvek nije to dok se ujutru ne probudimo i gledajući kroz prozor uverimo da je sve dokle nam pogled dopire prekriveno belim pokrivačem.

Lep prizor kombinovan sa prazničnim duhom ubediće čak i one koji su se premišljali u vezi sa odlaskom na zimovanje da se zapute na neku od planina i tamo se prepuste uživanju i odmaranju. Kako bi odmor zaista bio odmor, a putovanje do vikendice ili ski centra bilo zaista bezbrižno, neophodno je da, kao što ste sebe pripremili, pripremite i svoj automobil za zimovanje.

Uz pretpostavku da se prema svom vozilu odnosite odgovorno, postoji nekoliko stvari na koje bi tebalo dodatno obratiti pažnju, kako bi sve proteklo u najboljem redu.

Prekontrolišite i osvežite zimsku opremu

Od prethodne zime prošlo je godinu dana, a od prethodog snega još više, pa je sasvim moguće da ste neke delove zimske opreme potrošili, nekima je istekao rok ili više ne služe svrsi zbog dotrajalosti, a da ne pominjemo ono što ste nekome pozajmili, pa ste potom i vi i oni na to zaboravili.

Sve to i nije tako stašno, osim ako toga ne postanete svesni baš onog jutra kada treba da krenete na put ili, što je još gore, kada vam nešto od toga zatreba na lakat krivini na preko hiljadu metara nadmorske visine i temperaturi u dvocifrenom minusu.

Za početak, kako biste uopšte mogli da upravljate vozilom i imali dobar pregled u vožnji, proverite da li imate dovoljno spreja za odmrzavanje. Da biste uopšte mogli da priđete i naprskate sprej, poželjno je da se u gepeku nađe mala lopata ili ašov, pogotovo ukoliko auto parkirate napolju i bez nadstrešnice, jer postoji velika mogućost da bude zatrpan snegom tokom noći.

Strugač za led će vam takođe biti neophodan, samo se postarajte da ima malo dužu dršku, kako vam sneg ne bi upadao u rukav prilikom čišćenja. Što se lanaca tiče, osim što su neophodni, takođe su i po zakonu obavezni, pa se pobrinite da se nađu u vašem gepeku.

Prekontrolišite količinu antifriza i zimske tečnosti i nabavite dovoljnu količinu rezervi, kako biste mogli da je dopunjavate po potrebi. Kablovi za paljenje i rezervni točak uvek treba imati u gepeku, posebno u zimskim uslovima, kada su zbog vaše sigurnosti na putu preko potrebni.

Proverite u kakvom je stanju akumulator

Svaki deo i svaki korak pripreme automobila za vožnju u zimskim uslovima, posebno u planinskim predelima, jeste važan i nikako ga ne teba preskakati, ipak neke provere se posebno ističu po značaju.

Jedna od njih se tiče i akumulatora, njegovog stanja i pouzdanosti u vanrednim uslovima. Jaki i dugotrajni mrazevi su jedan od najvećih naprijatelja svakog akumulatora, a posebno onog čije je stanje upitno. U ovom slučaju se nikako ne preporučuje nonošalantni stav, već se zaista treba pozabaviti preko potrebnom zimskom opremom kao što su akumulatori.

Olakšavajuća okolnosta je ta da će većina firmi, koja se bavi prodajom akumulatora, pružiti i besplatnu uslugu provere. Samostalna provera akumulatora u automobilu može se obaviti uz nekoliko jednostavnih koraka, koristeći osnovne alate kao što su multimetar i vizuelna inspekcija.

Prvo, uverite se da je vaš automobil isključen i da je na sigurnom mestu. Pre nego što počnete, važno je da su terminali akumulatora čisti i čvrsto pričvršćeni, jer prljavština i korozija mogu ometati normalno funkcionisanje.

Za merenje napona, koristite digitalni multimetar. Podesite ga na merenje DC volta i priključite crni (negativni) provodnik na negativni terminal, a crveni (pozitivni) provodnik na pozitivni terminal. Idealni napon punog akumulatora trebao bi biti oko 12,6 volta. Ako je napon znatno niži, to može ukazivati na njegovu slabost.

Vizuelna inspekcija je takođe važan deo provere. Pogledajte da li ima vidljivih znakova oštećenja, kao što su pukotine ili curenje. Takođe proverite nivo elektrolita u olovnim akumulatorima, ukoliko imaju prozirne delove za inspekciju. Nivo bi trebao biti iznad ploča unutar akumulatora. Ako je nizak, dodajte malo destilovane vode.

Pored toga, razmotrite njegovu starost. Ako je stariji od 3-5 godina, može biti vreme za zamenu, posebno ako primetite probleme sa pokretanjem vozila ili ako ste već imali situacije gde je akumulator bio slab.

Na kraju, iako možete samostalno proveriti osnovno stanje, za detaljniju dijagnostiku, kao što je test opterećenja ili provera sistema za punjenje, preporučljivo je posetiti stručnjaka ili servis. Oni mogu koristiti specijalizovanu opremu za preciznije testiranje.

Brisači, patosnice i gume!

Hladnoća posebno nepovoljno utiče na sve gumene elemente i delove automobila, pa je neophodno da se redom pozabavite svakim od njih. Dotrajale metlice brisača mogu predstavljati veliki problem kada budu zatrebale, a budite sigurni da će vam zatrebati, i to više nego inače.

Kako biste izbegli zamrzavanje, poželjno je da pre polaska na put premažete sve kedere na automobilu nekim zaštitnim sredstvom koje u sebi sadrži glicerin. Za razliku od običnih, gumene patosnice je mnogo lakše očistiti od snega kog smo na obući uneli u kola, lakše se suše i ne upijaju vlagu, koja može dovesti do pojave neprijatnog mirisa i pojačanog magljenja stakala.

Osim toga mogu imati i dodatnu namenu u situacijama kada auto proklizava i ne možete da se izvučete iz snega, tako što ćete ih postaviti ispred točkova. I na kraju, ali nikako najmanje bitne, su gume na točkovima vašeg automobila. Zimske gume, pored toga što su po zakonu obavezne, ne bi trebalo da imaju šare, koje su pliće od 4 milimetra, uz preporuku da pritisak guma bude blago povećan u odnosu na normalne vremenske uslove.

Autor: Miloš Božilović | Objavljeno: 18.01.2024. | Modifikovano: 18.01.2024.