Zašto pilot aviona mora da bude fizički spreman?

Dva pilota voze avion

Osoba koja je kvalifikovana za upravljanje vazduhoplovom i predstavlja najodgovonijeg člana posade jeste svakako pilot aviona. Ono što piloti mogu raditi jeste da izaberu da li će se ovim poslom baviti amaterski, što bi značilo da će biti na civilnim vazduhoplovima, ili profesionalno, u kom bi slučaju vozili vojne avione i bili često bili nazvani avijatičarima.

Međutim, ne može svako ko poželi i postati vozač aviona. Preko je potrebno biti fizički spreman za ovako bitan posao. Postoji nekolicina razloga iz kojih samo određeni profili ličnosti mogu da uspeju u ovom poslu, a ukoliko vas zanima iz kojih sve to razloga pilot aviona mora da ima savršenu fizičku spremu, pročitajte naš tekst do kraja. 

 

#1 Pregled koji svaki budući pilot treba da prođe – kako izgleda i čemu služi

U Srbiji postoji sedam ovlašćenih lekara koji mogu izvršiti detaljan pregled prijavljenih. Ranije su pregledi bili identični onima koji imaju kandidati za kosmonaute. Međutim, danas nije takav slučaj. Sada se, nakon uzimanja opštih podataka o kandidatu i medicinske anamneze o prethodnim oboljenjima, uvek radi standardni pregledi kod raznih doktora, od kojih su najbitniji ušni i očni lekar

Poseban akcenat je dat na sveobuhvatni oftamološki (oštrina vida, kolorni vid, upotreba korekcije, vidno polje, tonometrija po indikacijama, binokularni vid, pokretljivost očnih jabučica) i ORL pregled (sluh, tonalna audiometrija, konverzacioni govor, otoskopija, rinoskopija, timpanometrija, vestibularna funkcija). 

Očni i ORL pregledi se generalno odnose na inicijalna lekarska uverenja, dok se laboratorijski nalaz krvi i urina, ali i merenje krvog pritiska se podrazumevaju prilikom svakog pregleda. Pregled očiju i sluha spadaju u definitivno one najbitnije koje mladi pilot mora da prođe da bi se mogao baviti ovim poslom.

#2 Razlozi za stabilnost zdravlja i fizičke spreme pilota – zdravlje očiju na prvom mestu 

Ljudsko telo je definitivno najbolje prilagođeno uslovima na tlu. Neki od uslova na koje je čovek navikao se menjaju kada čovek završi u vazduhu. Kada neko leti kroz vazduh, postaje izložen raznim silama i novim uslovima. Kreće se kroz svemir različitim brzinama i pod svim uglovima, dok motor aviona proizvodi vibracije i mnogo buke. Ukoliko nameravate da letite, morate biti u stanju da tolerišete sve ove uslove, što znači da morate biti fizički spremni svaki put.

Ukoliko pilot ne održava svoju fizičku formu, vrlo je verovatno da će, pre ili kasnije, doživeti fatalnu letačku nesreću. Iz tog razloga, aviokompanije, vojne letačke organizacije i druge organizacione letačke grupe mnogo paze na zdravlje svog osoblja, zahtevajući od njih periodične frizičke preglede ili stavljajući ih pod redovan lekarski nadzor.

S obzirom na činjenicu da ne postoji način da se redovno proverava zdravstveno stanje privatnih letača, sam letač je u obavezi da preuzme odgovornost za održavanje fizičke kondicije. U periodu između 1928. i 1937. godine, više od 17.000 vazdušnih nesreća je zvanično pripisano greškama pilota, a osnovni razlozi za to su bili problemi sa vidom, nedostatak iskustva i drugi fizički i psihički uzroci.

Defektan vid, loša procena udaljenosti, nesvesnost, histerija, vazdušna bolest i nemogućnost da se izdrži visina su samo neki od uzroka koji mogu dovesti do takvih nezgoda kao što su prekoračenje polja, pogrešno sletanje ili sudar. Privremena bolest, kao što je jaka prehlada ili umor, može izazvati lošu reakciju pilota i dovesti do nesreće.

Redovni, rutinski pregledi očiju mogu osigurati pilota, a i ostalu posadu aviona i putnike, od gotovo sigurnog pada. Takođe, nošenje zaštitnih sočiva koja blokiraju štetne UV zrake takođe može pomoći da oči budu zdravije, a vid oštriji.

#3 Saveti kojih bi piloti trebalo da se pridržavaju – održavanje kvaliteta vida 

Ono što prvo treba da se isplanira jeste da se na nekoliko godina ide na sveobuhvatni pregled očiju. Iako pilot ne primeti probleme, bilo bi dobro da, za svaki slučaj, poseti oftalmologa. Moglo bi im pomoći ukoliko znaju porodičnu istoriju bolesti, jer su mnogi problemi s očima su genetske prirode.

Napolju je potrebno zaštiti se od UV zraka polarizovanim naočarima za sunce, koje blokiraju i UVA i UVB zrake. Uz to, zdrava ishrana se ne sme izbeći. Hrana puna zdravim nutrijentima, kao što su zdrave masti i antioksidanti mogu definitivno pomoći u tome da održimo zdravlje očiju na dobrom nivou.

Ukoliko su budućim pilotima potrebne naočare za vid ili korektivna sočiva, obavezno treba da ih nose, jer korišćenje ovih pomagala ni u kom slučaju neće pogoršati njihov vid. I, naravno, konzumacija cigareta ne bi trebalo da se dešava, s obzirom na činjenicu da je nezdrava za čitavo telo, uključujući i oči.

Što se tiče pilota početnika, dobra ideja je da se konsultuje sa lekarom ili hirurgom pre nego što mu obuka zađe u završnu fazu. Ta odluka mu, posebno kada je zdravlje očiju u pitanju, može spasiti život.

Autor: Miloš Božilović | Objavljeno: 25.03.2022. | Ažurirano: 25.03.2022.