12 najlepših mostova Evrope
Jedne od najlepših i najfascinantnijih arhitektonskih ostvarenja i građevina na svetu su svakako mostovi. Podignuti na mestima koja su bila teško premostiva za ljude, svedoče o težnji čovečanstva da se premosti prepreke i povežu gradovi, države i kulture širom sveta. Izgrađeni na mestima gde su najviše potrebni, spajajući obale, svakog dana milijardama ljudi olakšavaju život. Pored osnovne i nezamenljive funkcije koju ove velelepne građevine imaju, često su oličenje pravih umetničkih dela. Izdvajajući se svojom lepotom i skladnošću, mnogi od njih postali su turističke atrakcije svetskog glasa, ali i u Evropi. Zato Vam predstavljamo 12 najlepših mostova Evrope.
Tower bridge – London, Velika Britanija
Jedan od najprepoznatljivijih simbola Londona, u svojoj punoj veličini spaja levu i desnu obalu reke Temze. Tower bridge građen u periodu od 1886. do 1894. godine, nalazi se nedaleko od čuvene londonske srednjevekovne tvrđave po kojoj je i poneo naziv „tower“. Prepoznatljiv po svoje dve velelepne kule, izuzetne arhitektonske vrednosti, izgrađen je kao pokretni most. Kako je London krajem 19. veka bio razvijena luka, bilo je neophodno izgraditi most koji neće zatvoriti pristup velikim brodovima u londonsku luku. Tako je došlo do gradnje najpoznatije atrkacije Londona, čiji je arhitekta i dizajner bio Horas Džons. Londonskom Tower bridge-u posvećena je i jedna od najpoznatijih dečijih pesama, koja brojnoj deci širom sveta i dan danas pomaže u učenju engleskog jezika.
„London bridge is falling down,
falling down, falling down,
London bridge is falling down,
my fair lady“
Lančani most – Budimpešta, Mađarska
Lančani, ili kako je još poznat kao Sečenjijev most u Budimpešti izgrađen je kao prvi stalni prelaz preko Dunava u ovom gradu. U zvaničnu upotrebu pušten je 1849. godine, posle sedam godina gradnje, a delo je britanskog arhitekte Vilijema Klarka. Izgrađen tako da povezuje istočni Budim i zapadnu Peštu, brdo Gelert sa Ribarskim bastilonom i obalu koja nosi velelepni Parlament postao je jedna od najlepših i najprepoznatljivijih simbola mađarske prestonice. Kao takav neizostavan je na najlepšim razglednicama Budimpešte. Ime je dobio po grofu Ištvanu Sečenjiju koji je prvi inicirao i finansirao gradnju ovog mosta. Najveća intriga mosta vezuje se za samoubistvo njegovog arhitekte i konstruktora koji je prilikom gradnje mosta prevideo da kamenim skulpturama lavovima, koji krase most, napravi jezike. Posramljen pred javnošću zbog takvog propusta bacio se sa mosta i utopio u Dunavu.
Most 25. april – Lisabon, Portugal
Veliki viseći most u Lisabonu smešten je na reci Težo i povezuje prestonicu Portugala sa opštinom Almanda, koji leži na levoj obali reke. Otvoren je 1966. godine, 6. avgusta, a tek 1999. godine dodate su železničke šine. Sa svojih 2.277 metara dužine, nalazi se na 27 mestu najvećih mostova sveta. Često ga nazivaju evropski “Golden Gate” zbog sličnosti sa čuvenim mostom u San Francisku. Veoma slična konstrukcija kao i sama boja mosta nije slučajnost, obzirom da je oba mosta je gradila ista kompanija, “American Bridge Company”. Do 1974 godine nosio je naziv Ponte Salzar, a od tada menja ime u “25 april” u znak sećanja na veliku revoluciju. Lisabon je uvek zanimljiva destinacija za putovanje.
Karlov most, Prag, Češka
Jedan od najstarijih mostova u Evropi, i najstariji praški most podigao je kralj Karlo IV davne 1357. godine. Nekada je bio najvažnija komunikacija između leve i desne obale Vltave, a danas je najveća turistička vrednost zlatnog Praga. Pored samog mosta koga svaki dan pređe na stotine turista, veoma su zanimljive i tri kule koje čuvaju most, od kojih se dve nalaze na Maloj strani, a treća u Starom gradu. Velika atrakcija na mostu su njegove kamene statue, kojih ukupno ima 30. Građene su u stilu baroka i nalaze se na ogradi gotskih stubova. Predstavljaju svece, zaštitnike tog vremena, a delo su najvećih Bohemijskih skulptora.
„Millau“ most – Francuska
Radjen po projektu francuskog inženjera Mišela Virložoa i engleskog arhitekte Normana Fostera, ovaj most je most sa najvišim stubom na svetu. Najviši od sedam nosećih stubova ima visinu od 343 metra, što je za 23 metra veća visina od visine Ajfelove kule. Most je deo magistralnog puta koji spaja dva velika i značajna turistička centra Evrope, Pariz i Barselonu i smatra se jednim od najvećih inženjerskih i arhitektonskih poduhvata svih vremena. Zvanično je otvoren 14. decembra 2004. godine, a prvi automobili preko mosta su pušteni već 16. decembra.
„Vasko de Gama“ – Lisabon, Portugal
Najduži most u Evropi, sa svojih 17.2 km dužine, svakako zaslužuje mesto na ovoj listi. Most koji nosi naziv poznatog portugalskog moreplovca i istraživača otvoren je 29 marta 1998. godine, u vreme održavanja prve Svetske izložbe Expo 98, tačno na proslavu 500 godina od otkrića pomorskog puta od Evrope do Indije, koje je predvodio ovaj svetski poznati moreplovac. Izgrađen je na mestu gde je rukavac reke Tagus najširi, tako da spaja istočni deo Lisabona sa autoputem na drugoj obali reke. Izuzetno zanimljiv podatak je da je ovaj, u Evropi najduži most, izgrađen za svega 18 meseci gradnje.
Most „Rialto“ – Venecija, Italija
Grad na vodi, grad mostova i kanala, čuvena Venecija, mesto koje je neizostavno na turističkoj mapi Italije, ali i cele Evrope. Grad čuven po prelepoj arhitekturi, romantičnim gondolama, i velikom broju mostova koji oduzimaju dah. Jedan od takvih je i Ponte Rialto. Prvi i najstariji most preko Grande kanala, građen je u periodu od 1588. do 1591. godine. U vreme gradnje nalazio se na izuzetno važnom strateškom mestu u gradu, mestu gde su se sastajali trgovci iz celog sveta. Svoj nesvakidašnji, skladan i zadivljujući izgled dobio je zahvaljujući graditelju Antoniu da Ponte, koji je da bi dobio posao izgradnje ovog mosta, svojom idejom morao da nadmaši i čivenog Mikelanđela. Ako se nađete u Veneciji neće Vam biti teško da ga pronađete obzirom da iz svakog dela grada turistički putokazi vode ka mostu. Šetnjom od trga Svetog Marka prema Grande kanalu, kroz veliku pijacu stižete pravo do Ponte Rialto, koji je veoma često prekriven masom oduševljenih turista.
Most Pont du Gard – Francuska
Još jedna u nizu velelepnih građevina u Evropi je most Pont du Gard koji premoštava reku Gard u južnom delu Francuske, u istoimenoj oblasti. Most predstavlja deo sistema akvadukta Nimes, dugog 50 km, koji su gradili Rimljani 19. godine pre nove ere. Cilj gradnje akvadukta bio je transport vode do francuskog grada Nimesa koji je bio rimska kolonija. Izuzetno karakterističnog i zanimljivog izgleda građen je tako da predstavlja tri horizontalna pojasa, sa lukovima različite veličine. Građen je od izuzetno čvrstog kamena, što ga pored najvećeg akvadukta koji su izgradili Rimljani, čini i jednim od najbolje očuvanih graditeljskih poduhvata starog Rimskog carstva. Zbog svoje lepote, skladnosti i izuzetnosti arhitektonskih linija, kao i zbog svoje istorijske važnosti, 1985. godine stavljen je na UNESCO listu svetske baštine.
Ponte Vecchio, Firenca, Italija
Pešački most koji je svakoga dana prepun turista, umetnika, uličnih svirača i prodavaca suvenira smestio se u srce živopisnog grada Firence, umetničkog centra Italije. Srednjevekovni kameni most, koji je nikao na obalama reke Arno, bio je nesvakidašnji građevinski poduhvat u vreme kada je gradjen zbog toga što su na mostu građene kuće, a to je bilo veoma neuobičajeno u srednjevekovnim evropskim gradovima. Današnji oblik most je dobio 1345 godine, a građen je dosta ranije, tako da ga mnogi smatraju najstarijim lučnim mostom u Evropi. Nekada su kuće koje su građene na mostu bile radionice za proizvodnju kozijeg sira i mesare, da bi kasnije one bile izmeštene, i na njihovo mesto premeštene su juvelirnice i suvenirnice, koje se i sada tu nalaze.
„Kapelanski most“ – Lucern, Švajcarska
Građen davne 1365. godine, preživeo mnoga stradanja, ratove i rušenja, Kapelanski most u Lucernu je danas druga najpopularnija turistička atrakcija u Švajcarskoj za fotografisanje. Most je dug 204 metra i predstavlja najveći i najstariji drveni most u Evropi. Most spaja stari srednjevekovni i novi deo grada i deo je gradskog utvrdjenja. Ime je dobio po kapeli svetog Petra, koja se nalazi u blizini mosta. Celom konstrukcijom dominira Vodena kula koja se nalazi na sredini mosta visine 34 metara. Svi ljudi koji su imali priliku da posete most slažu se da je teško odlučiti da li je most lepši iznutra ili spolja. Naime, unutrašnjost mosta ukrašavalo je 147 slika koje prikazuju događaje iz različitih istorijskih perioda grada Lucerna. Nažalost oko 70 slika uništeno je u požaru koji je izazvalo nesmotreno gašenje jedne cigarete 1993 godine. Most je lep naročito u vreme proleća i leta kada je celom svojom dužinom krašen raznobojnim cvećem.
Bastei most – Lohmen, Nemačka
Veliki kameni most koji se uzdiže 194 metra iznad reke Elbe u srcu Saksonskih planina, izgrađen je preko izuzetno nepristupačnih stena formiranih vodenom erozijom pre oko million godina. Nalaze se jugoistočno od grada Drezdena (Nemačka) i ove stene zajedno sa mostom predstavljaju jedno od glavnih obeležja Sakson nacionalnog parka. Bastej most je turistička atrakcija preko 200 godina. Zapravo je i nastao zbog potrebe da se nekoliko stena međusobno poveže radi lakseg turističkog obilaska. Najpre je bio igrađen drveni most 1824. godine, da bi 1851. godine bio zamenjen današnjim kamenim mostom.
Most na Đurđevića Tari – Pljevlja, Crna Gora
Godine 1940, kada je završena gradnja ovog mosta, koga mnogi smatraju izuzetnim delom savremenog graditeljstva, bio je najveći drumski most izgrađen od armiranog betona u Evropi i svakako jedan od najlepših i najvećih saoraćajnih objekata u svetu. Most leži na snažnoj petolučnoj osnovi, od kojih glavni luk ima raspon od 116 metara. Zanimljivost koja se vezuje za most datira iz perioda njegove gradnje, kada je postavljena najviša drvena skela u svetu. Pored mosta koji je turistička atrakcija sam po sebi, njegovoj lepoti doprinosi i mesto na kome je izgrađen. Naime, most spaja dve obale reke Tare, najčistije reke u Evropi, a savladava kanjon reke Tare koji je po svojoj veličini drugi u svetu, odmah posle kanjona reke Kolorado.
Svaki od ovih mostova nalazi se u izuzetno atraktivnim okruženjima koji su veoma poznate i posećene turističke destinacije. Ipak, po svojoj lepoti i vrednosti mogli bi da budu, a mnogi i jesu atrakcije same za sebe. Ako Vas put nanese blizu nekog od ovih mostova, toplo preporučujemo da zastanete i obiđete ove bisere evropskog graditeljstva.