Privatni smeštaj ili boravak u hotelu – da li je turistima cena presudna?

Sve je više stanodavaca koji prelaze na izdavanje stanova za potrebe turizma, ili po principu stan na dan. Rastuća potražnja, ali i dobra zarada za stanodavce je uslovila ovakvu promenu. Činjenica je, dakle, da se turisti, pretežno domaći, ali sve češće i strani opredljuju za privatni smeštaj u Srbiji. 

Pitanje je da li je privatni smeštaj jeftiniji od hotelskog? Ukoliko jeste, koliko? I da li je to jedina prednost ovog smeštaja ili postoji još nešto što privlači turiste? U nastavku odgovaramo upravo na ova pitanja!

Zašto turisti biraju privatni, a zašto hotelski smeštaj?

Cena je zasigurno jedan od glavnih fatkora prilikom odabira smeštaja. Međutim, nije i jedini. Da vidimo, šta sve turisti uzimaju u obzir prilikom izbora.

Privatni smeštaj se bira na prvom mestu zbog komfora i osećaja slobode. Privatnost koju svi želimo, tokom odmora, često bude narušena, douše na posredan način, u hotelskim smeštajima. Turistima, pogotovo mlađim i onim koji istražuju mesta gde odmaraju, lokacija je jako važna. U ovom pogledu privatni smeštaj je u velikoj prednosti, s obzirom da nema dela grada, banje, planine gde ne možete da pronađete privatni smeštaj.

Mora se priznati, da ono što je doprinelo popularizaciji privatnog smeštaja je usvajanje nekih hotelskih usluga. Tako danas sve češće možete da pronađete privatne smeštajne jedinice koje nude usluge obroka, neku vrstu recepcionarskih usluga, mini barova i slično.

Hotele biraju pretežno turisti veliki deo vremena provedu u samom smeštaju. Kao i oni koji žele da budu oslobođeni bilo kakvih obaveza u pogledu spremanja sobe i koji žele da imaju barem kao opciju obroke. Hotelski smeštaj je čest izbor prilikom kraćih poslovnih putovanja. Priroda ovog smešataja i usluge koje pružaju hoteli, daju priliku da u potpunosti budete fokusirani na radne zadatke i obaveze. 

Hotelski smeštaj je, do sada, bio čest izbor jer je nudio dodatne mogućnosti, poput bazena, spa usluga i slično i ovo je bilo naročito primetno u našim banjama. Međutim, kažemo do sada jer je ovom vrstom usluga u ogromnoj meri obogaćen privatni smeštaj. Vrnjačka Banja i Sokobanja, za sada prednjače sa apartmanima koje nude spa usluge, ali tendencija je da se i u ostalim banjama isto desi i ponuda obogati ovim sadržajima.

privatni smeštaj

Kakvu ulogu igra cena?

Privatni smeštaj se, videli smo, ne bira samo zbog cene, ali je ona de facto svima nama važna stavka. Postavlja se pitanje da li je privatni smeštaj zaista jeftiniji, i ako jeste koliko?

Važno je da napomenemo, da je privatni smeštaj, smeštaj za svačiji džep. Predrasuda je da je ovo vrsta smeštaja koja će da ponudi isključivo jeftiniji sadržaj. Veliki raspon cena je nešto što se vezuje za privatni smeštaj. Niš, Novi sad, Zlatibor, Beograd, Sokobanja, su mesta gde možete da pronađete apartmane od 20€, pa sve do čak 300€ za dan.

Ako uzmemo u obzir prosečne cene hotelskog i privatnog smeštaja, računica pokazuje da je privatni mseštaj jeftiniji za oko 40%. Razlika je dakle i te kako osetna. Naravno ona može da bude i veća i manja u zavisnosti od tipa privatnog smeštaja, ali i dužine boravka u njemu. Tako je, relativno česta praksa vlasnika privatnih smeštajnih jedinica, da daju određeni popust ukoliko duže boravite u njihovom smeštaju. Ovakva mogućnost u hotelima ne postoji. Tako su ovo, kao i pomenuta privatnost i sloboda, razlozi zašto se ljudi u slučaju dužih boravaka dominantno opredeljuju za privatni smeštaj.

Turističke navike mladih i njihov uticaj na turizam Srbije

Prema istraživanjima koje je sprovela Turistička organizacija Srbije, od inostranih turista koji su posetili Srbiju tokom jula i avgusta 2021. godine, čak njih 33% bilo je u kategoriji od 18 do 29 godina. Zatim slede turisti iz grupe 30 i 39 godina (29%), a onda oni između 40 i 49 godina (18%).

Ovakvi rezultati pokazuju da je Srbija jako atraktivna lokacija za mlade. S obzirom na to da generacija koju čine mladi od 18-29 godina ima potpuno drugačije kriterijume, ali i turističke navike, određene promene u turističkoj ponudi Srbije su neminovne. I ovo se pogotovo odnosi na vrstu smeštaja.

Upravo u ovoj kategoriji turista, uočljive su tendencije ka mnogo češćem izboru privatnog smeštaja u odnosu na hotelski. Zanimljiva je i sklonost ove generacije ka kampovanju, te sve popularnijem glampingu. Takođe ovo je generacija koja se odriče nekih stvari koja su važile do sada za luksuzne, ali nije spremna da se odrekne tehničkih i tejnolokških pogodnosti.

S obzirom na to da je upravo ovo najbrojnija grupa ljudi koja posećuje Srbiju, ostaje nam da vidimo kako će to oblikovati turističku ponudu. Ako bismo sudili po rastućim posetama stranaca i mladih, čini se da je Srbija na odličnom putu i nadamo se da će tako i ostati!

Autor: Miloš Božilović | Objavljeno: 08.06.2023. | Modifikovano: 08.06.2023.