Sve o pripremi automobila za dugo putovanje
Planirate da idete na odmor automobilom? Sjajno! Putovanje sopstvenim automobilom može biti doživljaj za sebe. Uz slobodu koju vam vožnja automobila pruža, moguće je uvrstiti aktivnosti koje ne možete obaviti uz unapred predviđeni aranžman. Da li je to pauza na lepinje sa kajmakom na Zlatiboru ili prosto odmor u nekom od najlepših izletišta Srbije.
Međutim, jako je važno da putujete sigurno, tj. da osigurate da vas automobil neće izneveriti. Ako idete na more, verovatno ćete preći 600 – 700km u jednom pravcu (u zavisnosti od polazne tačke), što je 1.500km ukupno. To nije mali put i svašta može da se desi automobilu u toku putovanja. Zato, pročitajte detaljan vodič koje korake treba da preduzmete i šta provera automobila pred putovanje podrazumeva.
Planirajte proveru automobila pred putovanje
Priprema za putovanje automobilom nije posao koji treba da ostavite dan pre putovanja. U slučaju da utvrdite da nešto nije u redu, biće vam potrebno vreme da to ispravite, a ne možete da znate koliko će vam vremena trebati. Zato ostavite dovoljno vremena za proveru automobila pre putovanja, minimum dve nedelje. Možda ćete morati i da odvezete auto na servis, tako da ostavite dovoljno vremena. Ne dozvolite da vam takva banalnost stvara stres.
Razmislite o kupovini novog automobila
Ne nužno novog novcatog, već podobnijeg automobila. Jer ako treba da pređete put od 1.000km sa petoro odraslih, velika je razlika da li ćete se voziti (vaši saputnici) u Golfu ili u nekoj limuzini/karavanu. Takođe, možda utvrdite da uopšte nije dobra ideja da krenete na putovanje automobilom sadašnjim vozilom, pa će vam trebati vremena da prodate svoj i kupite drugi automobil.
Izvadite potrebnu dokumentaciju
U zavisnosti od zemlje u koju planirate da putujete biće vam potrebna različita dokumentacija. Nemojte da zaboravite na zemlje kroz koje prolazite, tako vam za Grčku ne treba zeleni karton, ali je potreban u Makedoniji. Evo kako da izvadite međunarodnu vozačku dozvolu i putno osiguranje.
Provera svih tečnosti pred putovanje automobilom
Došao je vikend, konačno imate vremena da se posvetite svom četvorotočkašu. Automobili su kompleksne mašine i imaju razne tečnosti koje omogućavaju rad različitih delova, a vi ćete proveriti stanje svih tih tečnosti.
Ulje i filter motora – promena ulja motora
Ulje motora je jako bitno za vaš auto! Redovna promena ulja znatno produžava životni vek motora i štedi vam novac na dug rok. Šta treba utvrditi? Nivo i stanje ulja.
Nivo ulja utvrđujete preko sajle za proveru ulja na kojoj se nalaze oznake za minimum i maksimum. Proverite nivo i dopunite po potrebi. Ne mešajte različite gradacije ulja, ili biljno sa sintetičkim i obrnuto. Nemojte sipati više od potrebnog, ovde od viška glava boli.
Stanje ulja možete proveriti tokom provere nivoa ulja. Kad izvadite sajlu protrljajte ulje kroz prste, ako osetite sitne čestice – to su loše vesti i znak nekog kvara na motoru, a definitivno je vreme da se ulje promeni. Takođe obratite pažnju na interval, tj. kada ste poslednji put menjali ulje. Ulje se treba menjati na svakih 5.000 km kod starijih automobila, a kod novih od 10.000 – 12.000 km; ovaj interval je sigurica, mada može i više kod novih automobila. Preporučeno je menjati ulje na svakih godinu dana, bez obzira da li je auto u upotrebi ili ne.
Najbolje je proveriti u uputstvu proizvođača automobila. Neki proizvođači preporučuju 15.000, neki 30.000km. Ukoliko je automobil noviji, a nije prešao veću kilometražu, ja bih se držao preporuke proizvođača, a kasnije smanjio interval. Ne zaboravite da je gorivo kod nas upitnog kvaliteta i da to svakako smanjuje radni vek motornog ulja.
Filter ulja se obavezno menja kod svake promene ulja! Motor nije zatvoren sistem i u njega stalno ulazi vazduh sa svim prljavštinama i nečistoćama. Zato je filter ulja neophodan deo za ispravno funkcionisanje motora.
Kočiona tečnost
Ovo je jednostavna stavka, ali jako bitna. Kočiona tečnost može da napravi razliku između života i smrti, zato je bitno da je ima dovoljno i da bude ,,ispravna’’.
Zapamtite da je ovo tečnost, nije ulje, i ona je higroskopna. Šta to znači? Znači da vremenom upija vlagu iz vazduha, što je razvodnjava i smanjuje njenu efikasnost. Na dugim putovanjima uz upotrebu kočnica, tečnost se veoma zagreva. Ako ima previše vode, ona se pretvori u paru i moguće je da se nakupi toliko pare da klip ne može da stvori visok pritisak – kočnice ne rade.
Sad kad smo razumeli koliko je ova tečnost bitna, potrebno je utvrditi njeno stanje. Proizvođači preporučuju da se menja na svake 2 godine, ali realno, niko to ne radi. Čak će vam i u nekim servisima reći da se to uopšte ne radi, bežite od takvog servisa. Ne mora da znači da je potrebno zameniti tečnost na dve godine, možete proveriti stanje tečnosti ovakvim testerom. On proverava količinu vode u tečnosti, ako je ima previše – vreme je za zamenu. Ako nemate tester, menjajte tečnost na 3 – 4 godine.
Bitna je i sama količina tečnosti, na rezervoaru postoje oznake za minimalnu i maksimalnu količinu, dopunite tečnost po potrebi. Na samom poklopcu piše koja je tečnost potrebna (oznaka DOT 3/4/5 i 5.1), nikako ne mešati DOT 5 sa ranijim verzijama, DOT 5.1 može.
Tečnost za hladnjak (Antifriz)
Antifriz? Ali leto je, šta će mi to u motoru? Iako je voda dovoljna da ohladi motor, antifriz ima mnogo važniju ulogu od samog hlađenja motora, a to je sprečavanje pomenute vode da napravi haos u motoru.
Proverite nivo tečnosti u hladnjaku. Sačekajte da se motor ohladi makar 15 – 20 minuta. Nikako ne proveravajte dok je vruć motor, jer može biti pod pritiskom i prsnuti čim otvorite. Odvrnite poklopac, trebalo bi da je hladnjak pun. Pogledajte dodatnu posudu pored, napunite ako je nivo ispod predviđenog.
Zašto se antifriz meša sa vodom? Voda sadrži kamenac i izaziva koroziju, a nije dobro ni da se sipa samo antifriz. Meša se u proporciji 1:1, tj. pola – pola. Pritom, koristi se destilovana voda, a ne obična. Menjajte tečnost za hlađenje motora na svake dve godine.
Tečnost za klimu
Količina tečnosti za klima uređaj može napraviti veliku razliku u performansama samog uređaja. Nije jednostavno utvrditi nivo tečnosti, ali je dobar pokazatelj rashladna moć klime. Ako dobro hladi, onda nije potrebno dodati. O važnosti klime ćemo se posvetiti detaljnije u toku teksta.
Ulje servo volana
Ako nije električni servo volan, potrebno je proveriti nivo ulja i dopuniti ukoliko je potrebno. Ukoliko ulje curi ili dođe do nekog kvara, obavezno zameniti ulje. Normalni interval zamene servo ulja je 5 – 10 godina. U ovom slučaju najbolje je pogledati uputstvo proizvođača, jer se dosta razlikuje od modela do modela; neki preporučuju navedeni interval, a neki ne predviđaju zamenu uopšte.
Tečnost za vetrobran
Dopunite tečnost za čišćenje vetrobrana. Bićete jako ljuti na sebe ako vam nestane tečnosti u sred vožnje i morate da vozite sa prljavom šoferšajbnom.
Provera pneumatika za dug put
Kako su se konju stavljale potkovice, tako i priprema automobila za putovanje podrazumeva proveru pneumatika na automobilu.
Pritisak u pneumaticima
Ovo je jedna od stavki na koju ljudi često ne obraćaju pažnju. Guma sa neoptimalnim pritiskom gubi na performansama, što utiče pre svega na bezbednost, a onda i na potrošnju. Obično se podatak o propisanom pritisku nalazi na ležaju vrata vozača, a svakako u uputstvu. Vazduh možete lako dodati na benzinskoj stanici ili kod vulkanizer. Nemojte stvarati veći pritisak od propisanog i nemojte slušati ,,majstore’’, već se držite struke inžinjera marke automobila.
Dubina šare
Nadam se da ste do sada stavili letnje gume, u suprotnom ste u velikoj opasnosti. Kao što su letnje gume zimi katastrofa, tako je slučaj i sa zimskim gumama leti. Ako ste stavili letnje gume, sjajno. Sada je bitno proveriti dubinu šare. Dug put i vreo asfalt će uticati na trošenje gume, zato je neophodno biti siguran da je ima dovoljno za potrošiti.
Po ,,Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima“ dubina gazećeg sloja pneumatika mora biti viša od fabrički dozvoljene dubine označene TWI oznakom, a ako oznake nema, minimalna dozvoljena dubina je 1,6mm. Preporučena dubina šare radi bezbednosti je 3 – 4mm.
Možete izmeriti dubinu šare novčićem. Spustite novčić u šaru i noktom obeležite gde šara prestaje, izvadite novčić i izmerite lenjirom. Nemojte rizikovati i kretati na put sa tankim gumama.
Rezervni točak
Nemojte zaboraviti na rezervni točak. Najgore što može da se desi je da vam pukne guma, a da vam je rezervni točak nenapumpan, obavezno ga napumpajte pre puta. Takođe, ne zaboravite na dizalicu i ključ. Biće vas jako sramota da zaustavite nekoga jer imate rezervni točak, ali ne i ključ i dizalicu.
Naučite kako se menja točak pre nego što krenete.
Provera svetala na automobilu
Za bezbednu vožnju neophodna je ispravnost svih svetala. Za ovu proveru će vam biti potrebna dodatna osoba. Kada ste obezbedili pomenutu osobu, uđite u automobil i proverite sva svetla. Dnevna svetla, duga svetla, pokazivače pravce (migavce), stop svetla, poziciona svetla i svetla za maglu.
Ne samo da rizikujete svoju bezbednost ukoliko vam je neko od svetala neispravno, već možete da dobijete visoke kazne. Obavezno imajte makar po jednu rezervnu sijalicu svakog tipa u automobilu. Može da se desi da vam u toku vožnje pregori sijalica, a da ni ne primetite. U tim slučajevima, imate veće šanse da dobijete propust kod policije ako imate rezervnu sijalicu.
Osim što proveravate ispravnost, proverite da li su farovi zamrljani ili ne. Ne bi bilo loše dobro ih očistiti pre puta.
Provera klima uređaja na automobilu
Klima je pravi spas za duga letnja putovanja. Klima nije samo luksuz, koliko je zapravo klima bitna za duža putovanja, govori činjenica da je u Izraelu zakonom zabranjena prodaja automobila bez klime; zbog uticaja na bezbednost u saobraćaju koji klima ima u vrelim uslovima.
Pored toga što povećava komfor u toku vožnje za sve putnike, prijatna temperatura u kolima znatno utiče na koncentraciju i sposobnost vozača. Zato pripremiti automobil za putovanje podrazumeva ispravno funckionisanje klime.
Već smo pričali o tečnosti za klimu, a ostale bitne stavke su filter kabine i održavanje klime. Filter kabine pročišćava vazduh koji spolja, kroz klimu, ulazi u automobil. Njega je potrebno redovno menjati. Samo pogledajte boju filtera, ako je sav zaprljan, promenite ga.
Održavanje klime podrazumeva preduzimanje koraka kako se neprijatan miris ne bi pojavio. Neprijatan miris iz klime izazivaju mikroorganizmi koji su se nastanili u ventilacionim otvorima unutar automobila. Miris je u tom slučaju najmanji problem. Ukoliko se ne rešite ovih mikroorganizama, udisaćete ih tokom putovanja.
Iako možete sami da očistite klimu, ti poslovi oko klime nisu baš jednostavni. Istražite, pa procenite da li možete to da izvedete ili ne. Samo nemojte zanemariti ovaj jako bitan aspekt vožnje.
Ne preterujte sa upotrebom klime, ne pravite preveliku razliku u temperaturi. Ne želite da se prehladite na moru ili da doživite toplotni udar. Najbolje je da smanjite ili isključite klimu 5 -10 minuta pre nego što izađete iz kola. To je svakako dobra praksa, koja će smanjiti količinu vlage u ventilaciji.
Upotreba klime ne dolazi bez svoje cene. Računajte za pola litra veću potrošnju goriva, i manju snagu motora (ukoliko je mala zapremina motora). Zbog smanjene snage, ako je auto opterećen, ugasite klimu na usponima i pri preticanju.
Zamena svih filtera u automobilu pred put
Opet, pričamo o potencijalnom putovanju od više hiljada kilometara; zapitajte se kada ste poslednji put menjali filtere (tj. radili mali servis). Ako je ostalo još 1.000km do servisa, nemojte čekati već zamenite sada.
Koje filtere zameniti? Već smo pomenuli filter za ulje i filter kabine. Ostaju vazdušni filter i filter za gorivo.
Vazdušni filter čisti vazduh koji ulazi u motor. Prljav vazdušni filter smanjuje snagu motora i povećava potrošnju goriva. Ovo je vrlo jednostavna ,,popravka’’, a i cena filtera je mala (osim ako imate sportske filtere). Kada je vreme za zamenu vazdušnog filtera? Kad utvrdite da je baš prljav. Obično na svakoj drugoj zameni ulja. Klonite se kineskih kopija i nemojte se voditi logikom ,,papir ko papir’’, ima razlike.
Filter za gorivo ima sličan interval izmene kao i vazdušni filter. Iako je preporučeno od 30.000 – 60.000, u našim uslovima je dobro držati se donje granice intervala.
Provera akumulatora
Prosečni radni vek akumulatora je 4 godine. Da li znate koliko je star akumulator u vašim kolima? Obično postoji oznaka na samom uređaju koja treba da se štiklira, tj. datum kad je postavljen.
Stanje akumulatora se meri pomoću odgovarajućih alata, kao što je voltmetar ili unimer. Ukoliko se utvrdi da je akumulator nedovoljno napunjen, potrebno ga je dopuniti ili kupiti novi.
Provera metlica brisača
Ne želite da vas uhvati loše vreme, a da su vam brisači neispravni. Ukoliko su metlice istrošene, lako ih je zameniti, a nisu ni skupe. Metlice brisača obično traju 6 meseci do godinu dana.
Provera pre putovanja da li nešto curi
Kada ste proverili / dopunili sve tečnosti i po potrebi zamenili filtere, obavezno proverite da li nešto curi ispod automobila. Možete prosto potražiti mrlje na podu, a svakako je bolje da se zavučete ispod automobila i izvršite detaljnu inspekciju sa baterijskom lampom ili svetlom telefona.
Jedino curenje koje ne treba da vas zabrinjava je ako vidite vodu, jer je to kondenzacija sa prostora gde prolazi rashladna tečnost za klimu.
Popravke u servisu ili u samostalnoj režiji?
Da li da sve ove popravke obavite sami? Ako imate iole iskustva sa radom na automobilu – sasvim je moguće izvršiti ove popravke. Neko će reći da je sigurnije da vozite auto u servis. Ja ću vam reći – zavisi. S’ obzirom kakvi su naši servisi, stvarno je pitanje da li vredi poveriti nekome svoj automobil.
Uz dovoljno istraživanja na internetu, možete naći mnogo dobre izvore za sve ove vrste popravki, pa čak i za svoj model automobila. Međutim, ukoliko imate poverenja u svoj servis, tim bolje.
Takođe, kako je bezbednost na putovanju na prvom mestu, morate se pripremiti za opciju da vaš automobil možda nije više pogodan za duga putovanja. Iskren i dobronameran savet u tom slučaju jeste da svoj automobil prodate, bilo preko profesionalaca koji otkupljuju polovne automobile, bilo na neki drugi način. Bolje sprečiti, nego lečiti.
Spakujte sve što vam treba
Sve ste proverili i auto je mehanički spreman za put. Pored zakonski neophodne opreme, prvu pomoć, sigurnosnog prsluka i trougla, ključa za skidanje točkova, rezervne sijalice, sajle ili užeta za vuču i pomenutog rezervnog točka, spakujte i sledeće stvari. Evo i šta sve možete da prenesete preko granice.
Obavezan alat u automobilu
Nikad ne možeš da znaš kad će nešto da se odvrne ili pokvari, što će zahtevati upotrebu alata. Ne možete spakovati celu policu za alat, ali ne bi trebalo da vadite iz kola sledeći alat:
- Viljuškaste ili okaste ključeve sa oznakama 10, 12, 13, 15, 17 i 19. Ili još bolje – multifunkcionalni ključ sa inbusima.
- Šrafciger
- Motocangle
- Kablove za paljenje
- Izolir traku
- Lepljivu traku
- Osigurače
- Mali skalpel
- WD-40 sprej
- Pokoji šraf i maticu
- Gedoru (nasadni ključ)
- Par komada žice
- Ćebe
- Čekić
- Baterijsku lampu
- Rezervni ključ od automobila
Znam da zvuči kao dosta alata, ali biće vam drago da uštedite vreme i novac, umesto da zovete šlep službu i plaćate lokalnim automehaničarima šarlatanima.
Hrana i piće za putovanje u automobilu
Ne znam za vas, ali za mene važi ono – kad si gladan, nisi sav svoj. Ja sam siguran da kad bi postojao statistički podatak o saobraćajnim nesrećama zbog gladi, svi bismo se iznenadili (realno ne bi).
Kako se ne biste nervirali ili jednostavno bili gladni, ponesite hranu. Pazite da ne nosite hranu koja se topi. Najbolje bi bilo da ponesete hranu u činijama, samo nemojte da zaboravite na pribor (pitajte me kako znam).
Druga stvar, voda! Ponesite dosta vode. Pet osoba u automobilu – po litar vode najmanje za svakoga. Jako je važno biti hidriran, kad ste žedni već je kasno. Jeste da ćete češće praviti pauze za toalet, ali odmor nije vreme da prestanete da brinete o zdravlju.
Korisni saveti za dugu vožnju
Kada je auto definitivno spreman i kad ste spakovali sve što vam treba, odvojite malo vremena da isplanirate samo putovanje. Koliko će vam vremena trebati; koliko ćete goriva sipati, jer je u zemljama regiona gorivo jeftinije pa se više isplati napuniti rezervoar posle granice; da li posetiti neko zanimljivo mesto u toku putovanja; kakvi su putevi; cene putarina, kako funkcioniše parking u gradu, zadržavanje na granici…
Ako dođe do eventualnog kvara, gledajte da se što brže sklonite sa puta. Najbolji izbor su vam odmorišta ili benzinske pumpe.
Možete pitati nekoga ko je bio na istom mestu gde vi planirate da idete, a možete i da pogledate epizodu SAT patrole koja se bavi vašom destinacijom.
Ukoliko putujete sa decom, nađite način da ih zanimate tokom puta. Razmislite o instaliranju tableta na sedištima na kojima bi ona gledala crtaće ili prosto nađite način da ih zalepite za sedište. Ako im samo date tablet u ruke, zaboleće ih vrat nakon nekog vremena. Obavezno ponesite i punjač za tablet i napunite ga crtaćima.
Informišite se o propisima zemlje u koju putujete. Saobraćajne propise evropskih zemalja možete naći na sajtu AMSS-a. Ne dozvolite da vam policajci prave problem, poštujte ograničenja, pa makar vozili malo sporije. Što se tiče Republike Srbije, usled dopune Zakona o bezbednosti u saobraćaju, krenulo je da se kažnjava prekoračenje srednje brzine vožnje između naplatnih rampi, a i sama maksimalna brzina vožnje na auto putu je nedavno podignuta na 130 km/h.
Kad smo već kod vremena putovanja, obavezno uključite vreme za odmor u svoj plan. Pravite pauze na svaka 2-3 sata. Setite se da ste na odmoru, nema potrebe da žurite i da umorni stignete na destinaciju. Zastanite, popijte kafu, ispušite cigaretu i prodrmajte noge. Ako osetite potrebu, prenoćite u nekom od motela pored autoputa. Neka vam bezbednost bude na prvom mestu.
Na kraju krajeva, najbitnije je da uživate u svom putovanju. Učinite šta god je potrebno da vam duga vožnja bude uživanje, a ne obaveza. Na taj način ćete mnogo više uživati tokom svog odmora, a to je i cilj, zar ne?
Da li vi imate svoj ritual kojeg se držite pred putovanje? Ako mislite da smo nešto propustili, slobodno nam pišite u komentarima.