Spremni na put: tehnički pregled vozila – Ko prolazi, a ko ne?

U poslednje vreme tema koja mnogim vozačima zadaje muku, i o kojoj nerado misle, jeste tehnički pregled vozila. Naime, sve češće možemo od prijatelja i poznanika čuti razne priče o tome kako su dosta pooštreni kriterijumi po kojima se utvrđuje da li je motorno vozilo tehnički ispravno i da li ispunjava propisane normative za učešće u saobraćaju. Mi otkrivamo koje su to preporuke koje NATEP ističe kada je u pitanju tehnički pregled automobila u 2018. godini.

Prethodno, u raznim medijima su se pojavile informacije da će kontrola tehničke ispravnosti vozila postati toliko rigorozna, da vozila čak i zbog najmanjeg oštećenja neće biti u mogućnosti da prođu tehnički pregled. Ako vas uskoro očekuje provera ispravnosti automobila, te želite zasigurno da znate da li će on proći kontrolni pregled, evo nekoliko proverenih informacija koje vam mogu biti od pomoći.

Važno je da otklonite nepravilnosti i vodite računa o higijeni vozila

Pre svega, iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda (NATEP) stiže preporuka da se, ukoliko već znate da vaše vozilo ima određene nepravilnosti, potrudite da ih otklonite pre dolaska i da na taj način izbegnete plaćanje ponovnog tehničkog pregleda. Ovo je naročito važno, jer se određene vrste prepravki ne mogu izvesti u zakonski propisanom roku, što vlasnika izlaže dodatnim troškovima.

Kada krenete na tehnički pregled vozila, povedite računa o tome da li vam je automobil čist, jer će sva vozila na kojima prljavština ne dozvoljava utvrđivanje nepravilnosti biti vraćena na pranje. Interesantna je i činjenica da čak i trap mora biti čist, da bi bilo moguće proveriti stanje krajeva spona.

Glavni akcenat tehničkog pregleda je na kočnicama

Tokom pregleda vozila, na liniji sme biti isključivo stručno osoblje, dok je pristup vlasniku vozila, pa čak i vlasniku tehničkog pregleda strogo zabranjen. Kontrola zaista jeste rigorozna i na automobilu se provera sve, od ispravnosti brisača, pa do svih važnijih funkcija vozila, dok je glavni akcenat na funkcionisanju kočionog sistema. Ovo je sasvim logično ako znamo koliko su kočnice važne za bezbednost u saobraćaju, i usled čega i sami preporučujemo da pred duža putovanja proverite ispravnost, idealno uz majstora, ali možete i samostalno. Pažnja je usmerena i na veće neispravnosti, kao što su oštećenja na staklima, neispravna signalizacija ili dubinska korozija vozila.

Kada je reč o koroziji, važno je znati da neće biti problematično ukoliko vozilo ima površinske promene, ali će se u obzir uzimati dubinska korozija na šasiji vozila, na nosećim delovima karoserije, kao i na podu vozila, odnosno sve ono što može ozbiljno da utiče bezbednost.

Šta su odrednice – koja vozila su tehnički neispravna?

Tehnički ispravna vozila na autoputu

Verovatno najviše pompe izazvala je informacija da će na tehničkom pregledu u obzir biti uzimani i sitniji detalji, poput ispravnosti brisača. Međutim, iz NATEP-a poručuju da je sasvim logično da na vozilu budu funkcionalni uređaji koji omogućavaju vožnju po kiši, kao i da nije logično da na tehničkom pregledu prođu neispravnosti koje će biti naknadno sankcionisane od strane saobraćajne policije.

Tehnički neispravnim biće proglašena sva vozila koja na vetrobranskom staklu imaju više manjih ili veća oštećenja, ali i ona čija su stakla zatamnjena bez odgovarajućeg atesta. Nepoželjne su i sve naknadne ugradnje različitih vrsta svetala, poput svetala za maglu, dnevnih svetala, LED svetala i traka sa LED diodama.

Sve prepravke na vozilima moraju biti ispitane, ali i imati važeće uverenje. Pod prepravkama se podrazumevaju naknadna ugradnja drugog tipa motora, promena vrste vozila, izmene komandi za vozila lica sa invaliditetom, prebacivanje komandi sa desne na levu stranu, itd. Ipak, ugradnja montažno-demontažnih uređaja za prevoz prtljaga neće se smatrati prepravkom vozila.

Za izduvne gasove na tehničkom samo opomena

Pored navedenih smernica treba uzeti u obzir da, ukoliko je podatak pravilno upisan u saobraćajnu dozvolu, vozilo može biti višebojno. Takođe, iako oštećenja vetrobranskog stakla nisu poželjna, postoji mogućnost da prođete tehnički pregled ukoliko su oštećenja manja ili postoje minimalne naprsline.

Ujedno, za sada se ne morate brinuti oko izduvnih gasova ili ekologije, jer se još uvek za ovakve nepravilnosti dobija samo opomena. Ovo važi i za starija vozila, koja će i za tri godine lako prolaziti tehnički pregled, jer će za njih važiti ekološki propisi iz osamdesetih godina.

Autor: Mateja Panović | Objavljeno: 30.10.2018. | Modifikovano: 26.11.2018.