Vraćaju li se komercijalne supersonične letelice?

Skoro dve decenije nakon poslednjeg Konkordovog leta, komercijalne supersonične letelice bi uskoro mogle da uzlete u vazduh. Nekoliko proizvođača je najavilo nameru da u narednih nekoliko godina lansira komercijalne supersonične letelice.

Supersonični avioni prepolovljuju vreme potrebno za let od Londona do La Vegasa, od 11 sati na 5,5 sati, ali takvi avioni su bili napušteni nakon poslednjeg leta Konkorda 2003. godine. Naime Konkord je postao finansijski neizvodljiv nakon velike nesreće 2000. godine kombinovano sa prevelikim cenama karata, velikom potrošnjom goriva i sve većim troškovima održavanja. 

Neki od glavnih nedostataka i izazova ovih supersoničnih letelica su preterano stvaranje buke, skupi građevinski materijali i izuzetno visoke emisije.

Povratak supersoničnih aviona se suočava sa preprekama regulatora, poput Federalne Uprave za Vazduhoplovstvo, koja prvo mora dati odobrenje da lete supersoničnim brzinama iznad kopna, zajedno sa pritiskom grupa poput aerodroma koje žele da avioni ne budu bučniji od uporednih podzvučnih letelica.

Takođe, nemački vazduhoplovni centar, zajedno sa svojim međunarodnim partnerima, istražuje uticaj buduće flote supersoničnih letelica na životnu sredinu. Cilj je proceniti emisiju buke i uticaj na klimu. Rezultati ovog istraživanje bi trebalo da pomognu u smanjenju ekološki štetnih efekata takve flote. 

Prema uslovima ugovora, United Airlines će kupiti 15 Bumovih aviona “Overture” kada “Overture” ispuni zahteve Ujedinjenih Nacija o bezbednosti, operativnosti i održivosti, uz mogućnost za dodatnih 35 letelica. 

Očekuje se da će “Overture”, biti prva velika komercijalna letelica koja će imati neto-nula ugljenika od prvog dana, optimizovana za rad na 100% održivom vazdušnom gorivu. Predviđeno je da se pojavi 2025., a leti 2026. i 2029. prevozi putnike. Međutim, izgleda da će se brzom putu u Las Vegas i uživanju u najboljim kazinima sa najprimamljivijim igrama moći nadati samo jako imućno društvo.

Šta Je Potrebno Da Se Probije Zvučna Barijera?

Kao što već verovatno znate supersonični letovi se zovu tako jer putuju brže od brzine zvuka. Da bi to bilo moguće, letelica mora da probije zvučnu barijeru, što zahteva efikasan aerodinamički dizajn kako bi se smanjio otpor kao i značajan potisak moćnih motora kako bi se prevazišle turbulencije izazvane udarnim talasima. 

Dodatno, potrebni su i motori koji sagorevaju baš puno mlaznog goriva, što je zapravo bio jedan od ključnih nedostataka Konkorda i nešto što je postalo spornije tek poslednjih godina. 

Samim tim, očekuje se da će Bum, koji je u prototip fazi razvoja Overtur-a, koncentrisati svoje dizajne na povećanje efikasnosti goriva. Naime, ovo je samo pretpostavka, moraćemo da sačekamo i sami vidimo krajni rezultat. 

Velika je šansa da će kompanija iz Kolorada verovatno birati između turboventilatorskog i turboreaktivnog motora. Sa jedne strane turbo mlaz proizvodi sav svoj potisak iz svojih izduvnih gasova kada se kreće većom brzinom. Sa druge strane, turboventilatorski motor većinu potiska dobija od količine vazduha koju ubrzava lopaticama ventilatora.

Dobar balans iliti kompromis bi mogao biti turboventilator sa niskim obilaznim pogonom sa dopunskim gorionikom, koji ubrizgava dodatno gorivo kako bi povećao raspoloživ potisak. On se obično koristi na vojnim avionima. Ovakav motor je korišćen u ranim verzijama supersoničnih letelica, ruskog Tupelova Tu-144. 

Supersonične Letelice Će Biti Dostupne Samo za Veoma Imućne 

Bum je optimističan da će moći da prevaziđe izazove u pogledu efikasnosti potrošnje goriva do trenutka kada njegove letelice počnu da prevoze putnike 2029. godine. Doduše, izgleda da će cene biti veoma visoke, sa predviđenom cenom od 3500 funti iliti $4930 po sedištu. 

Po svemu sudeći izgleda da je Bum Overture usmeren na tržište luksuza i izvan dosega čak i putnika poslovne klase. Verovatno će ga posećivati samo oni koji trenutno putuju privatnim avionom, a koji bi mogli biti primamljeni Bumovim tvrdnjama da je održivi proizvođač letelica.

Autor: Miloš Božilović | Objavljeno: 04.10.2021. | Modifikovano: 04.02.2022.