Zašto postoji dinarski deo aranžmana?
Koliko puta se desilo da vidite cenu određenog turističkog aranžmana i da rešite da uplatite putovanje, a da pri odlasku u samu agenciju saznate da postoji dodatni deo za plaćanje u dinarima? Uvereni smo da vam je to zasmetalo i ujedno uticalo na budžet predviđen za letovanje donoseći vam dodatne i neplanirane troškove. Ali šta je dinarski deo aranžmana i zbog čega se tako izražava?
Verovatno ste se i sami mnogo puta zapitali zbog čega određene turističke agencije imaju takvu politiku formiranja cena, i zašto pored cene izražene u evrima postoji i onaj drugi, obavezni deo u dinarima. Ovoga puta rešili smo da istražimo razne ponude domaćih turističkih agencija i saznamo šta zapravo označava dinarski deo aranžmana.
Devizni deo + dinarski deo = cena aranžmana?
Većina agencija koja ima dinarski deo za plaćanje saopštila je da se taj deo odnosi na cenu prevoza i da je za agenciju lakše da na taj način formira cena aranžmana.
Predstavnici agencija kažu da ukoliko se putnik odluči da putuje sopstvenim prevozom dinarski deo plaća po nižoj ceni (samo deo iznosa u dinarima se umanjuje). Kod nekih agencija devizni i dinarski deo označavaju cenu smeštaja, dok se prevoz dodatno naplaćuje i cena je izražena u evrima. Određene agencije nisu želele da daju odgovor na pitanje šta tačno podrazumeva dinarski deo.
Devizni deo aranžmana (deo u evrima) se uvek odnosi na cenu smeštaja.
Zašto cena aranžmana nije jedinstvena?
Na pitanje zbog čega ipak ne formiraju jedinstvenu i konačnu cenu turističkog aranžmana, odgovor agencija je da se odlučuju da posluju onako kako im je lakše, te u skladu sa tim i kreiraju mešovitu cenu. Treba napomenuti da se aranžmani uvek naplaćuju u dinarskoj protivvrednosti prema prodajnom kursu poslovne banke sa kojom agencija sarađuje, iako su cene gotovo uvek izražene u evrima.
Činjenica da je kurs koji banka nudi znatno nepovoljniji od kursa po menjačnicama, putnicima takođe pravi velike probleme. Međutim, agencije po zakonu moraju da sarađuju sa bankama, a naplatu vrše po kursu koji izaberu (to je obično viši kurs izabrane poslovne banke). Agencije kasnije preko svog računa plaćaju svojim ino-partnerima zakupljene krevete ili druge usluge, a sve to u dogovorenoj ino-valuti (npr. euro). Ovaj kurs ne utiče na dinarski deo aranžmana, pa se stiče utisak da je aranžman jeftiniji nego da se ceo iznos obračuna kroz stranu valutu (npr. euro). Dinarski deo aranžmana vrlo često predstavlja politiku cena u službi prodaje i marketinga, gde turističke agencije na ovaj način privuku mnoge putnike i dobiju priliku da svoju ponudu predstave detaljno, a time najčešće i realizuju prodaju.
Pored agencija koje imaju dodatni dinarski deo aranžmana, postoje i mnoge agencije koje taj deo nemaju i koje nude jedinstvenu i konačnu cenu aranžmana izraženu u evrima. Politika formiranja cena je prepuštena agencijama i turistička inspekcija nema mogućnost uticanja na iste.
Savetujemo putnike da prilikom odabira turističkog aranžmana, uvek obrate pažnju na to šta je sve uključeno u cenu i da li postoji dinarski deo aranžmana. Takođe, detaljno istražite ponude svih turističkih agencija pre donošenja konačne odluke. Servis PutujSigurno je tu kako bi sam proces odabira i kreiranja nezaboravnog putovanja bio jednostavniji i sigurniji.