Najbolje železničke rute na svetu

Nostalgija, želja za posmatranjem predela u miru ili nešto drugo, razlozi za putovanje vozom su razni. I oni koji spakuju sve i sednu na voz, pre toga dobro isplaniraju rutu kojom će ići kako bi što bolje iskoristili vreme koje imaju. U nastavku teksta predstavljamo najpoznatije železničke rute na svetu i kako se može doći do njih kao i koliko novca treba izdvojiti za to malo zadovoljstvo. Možda je baš ovo leto idealno da nekoliko dana provedete u vozu i uživate u prelepim predelima iz udobnosti svog kupea.

Najbolje železničke rute na svetu

Dvadeset prvi vek je vreme kada postoji mnogo prevoznih sredstava i transport je mnogo napredovao u poslednjih nekoliko decenija, a da ne govorimo o pomaku koji je napravljen u odnosu na prošli vek. Tačno je da u Srbiji još ne lete automobili nebom, iako su to scene koje smo rado gledali u seriji „Ratovi zvezda“ i sećamo ih se sa nostalgijom. Što se ostalih, za naše standarde pristupačnijih prevoznih sredstava tiče, pored automobila koji idu putevima, autobusa, tramvaja, aviona, jedno budi posebna osećanja. U pitanju je voz, a putovanje njim uvek izaziva osećaj spokoja i donosi bezbrižnost u vremenu kada svi nekuda jure.

Sezona je godišnjih odmora i koferi za letovanje su odavno spakovani, a oni koji to još nisu učinili merkaju ponude turističkih agencija i procenju gde bi ovog leta mogli da se smeste. Uglavnom je reč o aranžmanima od sedam do deset dana, iako je odmora uvek malo.

Kao prevozno sredstvo uglavom se koristi avion i autobus, a neki čak odlučuju i da porodično krenu vozom do svojih odredišta.

Transsibirska železnička ruta, Rusija, Mongolija, Kina

Moskva – Vladivostok
Dužina putovanja: 9288 km
Cena karte: 10.323 ruskih rubalja/165 američkih dolara (17943.1065 RSD)

Najbolje železničke rute na svetu

Železnička pruga je građena u periodu od 1891. godine do 1916. godine i najduža je pruga na celom  svetu sa ukupnom dužinom od gotovo 10.000 kilometara, tačnije 9.288 kilometara. Pruga prolazi kroz Perm, Jekaterinburg, Omsk, Novosibirsk, Krasnojarsk, Irkutsk, Čita i Habarovsk.

Voz prolazi kroz osam vremenskih zona, a putovanje traje čak sedam dana. Ogromno prostranstvo Rusije i njene gradske centre koji se nalaze sa obe strane Sibira trebalo je spojiti na način koji će da ublaži veliku prostornu udaljenost i da omogući efikasnije funkcionisanje privrednog, ekonomskog, vojnog, ali i privatnog života.

Grad je do 1992. godine bio zatvoren za strance, a i sami Rusi su jedino uz posebne dozvole mogli da ga posećuju. Vladivostok na istoku i Moskva u evropskom delu Rusije tako su povezani Transsibirskom železnicom koja je građena u teškim uslovima, bez mašina i drugih pomoćnih sredstava, već najprostijim alatkama, ašovima, lopatama, pijucima.

Sa izgradnjom se počelo sa oba kraja, od Vladivostoka ka severozapadu i od Moskve ka azijskom delu Rusije, preko novoizgrađenog mosta preko Urala. Za radnike su uzeti osuđenici sa ostrva Sahalin, kao i redovni ruski vojnici, za platu 50 procenata veću od prosečne.

Koliko je ova ruta poznata govore i putopisi Antona Pavloviča Čehova koje je opisao u knjizi „Put za Sahalin“. O ovoj železničkoj ruti snimljen je i kultni film „Horor ekspres“ iz 1973. godine i nešto noviji „Transsibir“ iz 2008. Čuveno Faberžeovo jaje namenjeno carskoj porodici Romanovi inspirisano je ovom železnicom.

Železnička ruta Indian Pacifik, Australija

Sidnej – Perth
Dužina putovanja: 4352 km
Cena karte: 2419 australijskih dolara/1833 američkih dolara (199331.6013 RSD)

Najbolje železničke rute na svetu

Putovanje od jedne do druge obale Australije prolazi jednom od najdužih svetskih železničkih linija kroz planine, pustinje i napuštene gradove preko celog kontinenta. Bila je 1969. godina pre nego što je na istoku izgrađena neprekidna željeznička veza iz Indijskog okeana ka zapadu do Tihog okeana. Novi voz Indijski Pacifik započeo je transkontinentalnim putovanjem 23. februara 1970. godine. „Indijski Pacifik“ krstario je između dva okeana na jednom od najdužih i najvećih putovanja na svetu, prolazeći preko zlatnih mina i kroz gradove duhova. Od spektakularnih Plavih planina do Nullarbor planina, putnici su mogli da vide jedinstvene pejzaže i fascinantan niz divljih životinja.

Železnička ruta Jacobite, Škotska

Fort William – Mallaig

Dužina putovanja: 135 km (kružno putovanje)

Cena karte: 34 funte (4721.8826 RSD)

Impresivna ruta sa fantastičnim pogledima na zelene šume Škotske. Prelazak preko vijadukta Glenfinan poseban je doživljaj koji je iskorišćen u brojnim filmovima zbog svoje slikovitosti, uključujući popularni serijal filmova o Hariju Poteru. Ako su u ovim lepotama mogli da uživaju glumci i snime ceo serijal, zašto ne bi bila jedna od destinacija za predstojeći godišnji? Možda i nećete sresti Harija, ali svakako vredi posetiti ovo mesto. Preko 1400 lokacija je obeleženo kao mesta od posebnog naučnog značaja. Na tlu Škotske nalazi se 47 prirodnih rezervata pa ćete, čim kročite u ovu zemlju biti zapanjeni istorijskim nasleđem, keltskom kulturom, pričama i prizorima od koji zastaje dah.

Ako želite da se vratite u prošlost i to je moguće, bez vremeplova. Gradovi Škotske uspešn odolevaju urbanizaciji koja ima i svojih negativnih strana. Botaničke bašte su deo Kraljevskog botaničkog kompleksa, a u manjim gradovima nalaze se dvorci i velelepni parkovi zbog kojih ćete imati osećaj kao da ste nekoliko vekova ranije rođeni.

Železnička ruta Tokaido, Japan

Tokio – Kjoto

Dužina putovanja: 513 km

Cena karte: 131.190 japanskih jena/127 američkih dolara (13810.7547 RSD)

Japan je poznat po svojim izuzetno brzim, pouzdanim i udobnim vozovima. Jedna od najboljih ruta koju možete proći takvim vozom vodi od Tokija do Kjota i nudi fantastičan pogled na planinu Fudži. Prema savetima mnogih putnika, nemojte ni pokušavati da posetite ovu planinu ako na nebu ima makar i jedan sivi oblak, nećete uspeti. Nebo mora da bude vedro i tek tada imate šansu.

Japan je jedna od destinacija o kojoj i nema mnogo informacija, ali putnici odlučuju da posete ovu zemlju i tako otkriju njene lepote. U okviru japanske železnice funkcioniše nekoliko kompanija pa se treba raspitati pre putovanja i pronaći onu koja vam najviše odgovara.

Putovanje po meri mladih

Putovanje na koje sve više mladih, a pogotovo studenata odlučuje da krene i tako iskoristi pogodnosti InterRail karte jesu neke od brojnih tura koje nude. InterRail global pass je dragoceno parče papira pomoću koga ćete prokrstariti evropskim prugama i spoznati sve dobre strane putovanja vozom.

InterRail je izmišljen 1972. godine i vrlo brzo je zaživeo, baš kao i svi pametni projekti koji omogućavaju mladim ljudima do 25. godine života da se druže i putuju. Vaša karta ima rok važenja od 22 dana. Otvorene su vam pruge Austrije, Belgije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Češke, Danske, Finske, Francuske, Grčke, Holandije, Hrvatske, Irske, Italije, Luksemburga, Mađarske, Makedonije, Nemačke, Norveške, Poljske, Portugala, Rumunije, Slovačke, Slovenije, Španije, Švajcarske, Švedske, Turske i Velike Britanije. Ipak, imajte na umu da su za ulazak u Irsku i Veliku Britaniju još uvek potrebne vize. Uz kartu dobijate i formular na kojem je potrebno da upišete u kojoj ćete zemlji biti kog dana i pošto je potrebno da detaljno planirate putovanje, ako niste vešti u tome, pronađite prijatelja i saputnika kome ovo ide od ruke, značiće vam i sigurno ćete izbeći mnogo glavobolje. Zašto da vam jedina briga ne bude da li ćete sutra jesti pastu u Rimu ili paelju u Barseloni?

Za sva ova putovanja potrebno vam je što manje stvari. Kažu da se treba pakovati vojnički. Za one koji nisu bili u vojsci – samo najpotrebnije. I vaša leđa će vam biti zahvalna jer nema potrebe da nosite šatore i vreće za spavanje ako planirate da ostanete nekoliko sati ili samo dan u nekom gradu. Za spavanje možete iznajmiti sobe u hostelima i sutradan nastaviti dalje. Ako još niste sigurni da je ovo pravi način putovanja za vas, pogledajte filmsku trilogiju „Pre svitanja- Pre sumraka- Pre ponoći“ koji opčinjava gledaoce širom sveta već više od 20 godina. Priča počinje tako što mlada studentkinja na putu iz Budimpešte ka Beču upoznaje Džesija, Amerikanca koji treba da uhvati avion za SAD. Nastavci su snimani na svakih 9 godina, a kako su glavni akteri završili u Grčkoj? Pa to već morate sami da otkrijete i možete uz pesmu.

Autor:

Marija Božić