Šta traže milenijalci i Gen Z kada biraju destinaciju?

Grupa ljudi tokom zalaska sunca uhvaćena u skoku.

 

Turizam više nije ono što je bio pre samo desetak godina. Dok su prethodne generacije planirale odmor pre svega kao beg iz svakodnevice, uz fokus na relaksaciju, sunce i smeštaj po povoljnoj ceni, milenijalci i pripadnici generacije Z donose sasvim novu dinamiku u svet putovanja. Za njih, odmor nije pauza – to je doživljaj, istraživanje, samopotvrda i često prilika za digitalno izražavanje. Destinacije biraju drugačije, odlučuju brzo, ali promišljeno, i očekuju mnogo više od pukog boravka.

U ovom tekstu osvetljavamo ključne faktore koji oblikuju njihove izbore i pokazujemo kako da destinacija postane ne samo vidljiva, već i poželjna – u realnom i digitalnom svetu.

Aktivni sadržaji i povezivanje – više od običnog odmora

Milenijalci i Gen Z generacija ne putuju da bi ležali – oni žele da osete, da učestvuju, da istraže i da stvore uspomene kroz konkretne aktivnosti. Turističke ponude koje uključuju adrenalinske i tematske atrakcije daleko su im primamljivije od pasivnih boravaka.

Bilo da je u pitanju planinarenje, zip-line, escape room igre, festival kulture ili urbani sportski događaj – žele da im dani budu ispunjeni. Ako posetite sadržaje koji kombinuju adrenalin i takmičarski duh, kao što je recimo karting za odrasle, dobijate upravo ono što traže: autentičan trenutak koji mogu podeliti sa društvom – uživo ili online.

Uz aktivnosti, veoma je važna i socijalna komponenta. Putovanje nije samo lično iskustvo – to je prilika da se povežu sa drugima, prošire kontakte i osećaju deo zajednice.

Bilo da je reč o hostelu sa zajedničkim prostorijama, co-working prostoru, radionici na festivalu ili događaju koji kombinuje edukaciju i druženje – svaki susret nosi potencijal. U tom smislu, ako im destinacija ponudi prostor za upoznavanje i profesionalni razvoj koji će im dati dalji uvid u to šta je networking, to će biti dodatni plus.

Oni žele iskustvo koje kombinuje zabavu, lični rast i društvenu interakciju. Kada destinacija to razume i u ponudi istakne, značajno povećava šansu da bude deo njihove sledeće avanture.

Digitalna pristupačnost i „instagramabilnost“ kao novi standard

Za milenijalce i Gen Z, putovanje ne počinje kad stignu – već onog trenutka kada ukucaju ime destinacije u pretraživač. Svaka odluka, od izbora hostela do restorana, donosi se na osnovu digitalnog sadržaja: Google komentara, Instagram lokacija, TikTok klipova i preporuka influensera. Ako nešto nije fotografisano, dokumentovano i podeljeno – gotovo da nije ni postojalo.

Destinacije koje žele da budu privlačne mlađim generacijama moraju imati razvijenu digitalnu prisutnost. Profesionalne, ali i autentične fotografije, blog tekstovi, dinamičan sadržaj na mrežama i mogućnost digitalnog mapiranja atrakcija postali su norma.

Osim toga, mesta koja imaju jak vizuelni identitet – murale, svetleće natpise, unikatne enterijere i pejzaže koji se lako fotografišu – dobijaju prednost jer korisnici žele da se poistovete sa mestom na način koji je estetski i vizuelno upečatljiv.

Digitalni utisak destinacije često prethodi fizičkom. Ako vas ne pronađu na mreži ili ne mogu zamisliti kako bi to izgledalo na njihovom storiju, lako će odabrati neko drugo mesto koje ispunjava te kriterijume. Zato turizam više nije samo „na terenu“ – on počinje online, a završava se tek kada poslednja slika iz albuma bude podeljena.

 

Devojka i mladić na skuteru.

 

Autentičnost, održivost i etički turizam kao novi moralni kompas

Dok su prethodne generacije često birale destinacije po ceni i pristupačnosti, nove generacije sve više vrednuju širi kontekst: da li mesto koje posećuju ima autentičan identitet, da li se ponaša odgovorno prema lokalnoj zajednici, da li vodi računa o ekologiji? Milenijalci i Gen Z sve češće biraju destinacije koje podržavaju lokalne proizvođače, organizuju zelene akcije i promovišu kulturu u njenom izvornom obliku – a ne kroz turistički „filter“.

Ekoturizam, volontiranje, podrška lokalnim zanatima i posete mestima sa društvenom misijom (kao što su socijalna preduzeća, organizacije za zaštitu životne sredine i slične inicijative) sve češće se nalaze na agendi mlađih putnika. Oni ne žele da budu samo gosti – žele da ostave pozitivan trag, ali i da iz destinacije ponesu više od suvenira: znanje, kontakt, osećaj da su deo nečeg većeg.

Autentičnost je ono što se ne može kupiti, a najviše vredi. Ako vaša destinacija neguje svoj karakter, promoviše lokalne vrednosti i vodi računa o zajednici, to neće proći nezapaženo kod generacija koje umeju da prepoznaju iskreno iskustvo.

Pristupačnost, fleksibilnost i opcije „po meri“

Milenijalci i Gen Z nisu skloni tradicionalnim oblicima putovanja sa strogim pravilima. Retko ćete ih zateći na organizovanom sedmodnevnom odmoru sa fiksnim obrocima i rutom. Oni žele slobodu, fleksibilnost i mogućnost da planiraju stvari „u hodu“. Zato su im omiljene opcije koje nude otvorenost: kampovanja, apartmani sa kuhinjom, couchsurfing, fleksibilne avio-karte, iznajmljivanje bicikala ili električnih skutera.

Posebno važna stavka je cena. Iako nisu nužno štedljivi, žele da znaju da novac koji daju ima smisla. Biće spremni da potroše više ako znaju da to uključuje dodatne sadržaje, brzu podršku, dobru lokaciju ili pristup zajednici. Transparentne cene i mogućnost rezervacije online bez skrivenih troškova su standard koji se očekuje.

Putovanje po meri znači da korisnik ima kontrolu nad iskustvom. A to se ostvaruje kada mu dajete izbore, fleksibilne pakete i transparentnu komunikaciju. Ako destinacija uspe da se prilagodi ovom mentalitetu, biće privlačna i onima koji planiraju unapred – i onima koji biraju u poslednjem trenutku.

Kada milenijalci i Gen Z biraju destinaciju, oni ne traže samo mesto – oni traže priču u kojoj će učestvovati. Mesto koje će ih nadahnuti, povezati, pokrenuti i učiniti deo nečeg većeg. Autentičnost, fleksibilnost, digitalna vidljivost i emocionalna vrednost su ono što danas odlučuje gde se ide, šta se fotografiše, a šta zauvek pamti.

Autor: Miloš Božilović | Objavljeno: 17.06.2025. | Modifikovano: 17.06.2025.