Taxi revolucija – vožnja za svačiji džep

U vremenu izuzetno brzog tehnološkog napretka, svetu informacionih tehnologija i interneta, neminovne su promene koje se iz dana u dan dešavaju u svim sferama života ljudi. Internetom, pametnim telefonima i aplikacijama olakšano je obavljanje posla, vođenje firmi, učenje, kao i svakodnevni život svakoga od nas. Online poslovanje, čitanje knjiga ili pak online kupovina su stvari na koje smo se već navikli, ali nešto što uzima sve više maha je internet revolucija u prevozu.

Šta je Uber?

Uber je američka kompanija koja je napravila veliki bum u sferi gradskog prevoza i izavala brojne pozitivne ali i negativne reakcije, naročito u evropskim zemljama. Reč je kompaniji koja pomoću aplikacije za moblini telefon spaja ljude kojima je potreban prevoz sa onim ljudima koji imaju automobil. Najveća prednost Uber-a je to što se način pronalaska vozila i način plaćanja prilagodio životu mladih i prosto predstavlja promenu životnog stila. Pomoću Uber aplikacije moguće je naručiti vozilo, pri čemu imate priliku da proverite gde se vozilo tačno nalazi, da izaberete vozilo i vozača koje želite, kao i da pročitate kako su prethodni korisnici ocenili tog vozača. Verovatno najinteresantniji novitet je to što je vožnju moguće platiti unapred, preko aplikacije, skidanjem novčanih sredstava direkto sa računa korisnika. To znači da ni u trenutku zakazivanja vožnje, ni u toku same vožnje ne morate imati novac u dzepu. Velika fleksibilnost, online pretraga vozila i poznata cena vožnje unapred su stvari koje su doprinele da se Uber za samo šest godina poslovanja proširi u čak 52 zemlje sveta. Danas se vozila Uber-a mogu videti na ulicama, Njujorka, San Franciska, Toronta, Pariza, Londona,  Sidneja, Bangkoka, Manile, Kejptauna, Singapura, Džakarte i u drugim velikim gradovima širom sveta. Sve veći broj turista se oslanja na korišćenje ovakvog vida prevoza po gradu, obzirom da su cene niže od cena uobičajenog taxi prevoza.

Uber i udruženja taksista

Pojava Uber-a je u mnogim gradovima izazvala negativne reakcije taksista i taxi udruženja, obzirom da im je ova kalifornijska kompanija za veoma kratko vreme postala ozbiljna konkurencija. Njihovi osnovni argument protiv revolucije taxi prevoza su briga o putnicima, jer Uber vozila ne podležu redovnom tehničkom pregledu kao registovana taxi vozila, a dovode u pitanje i profesionalnost njihovih vožača.

Srpski odgovor na Uber?

Iako se popularni Uber veoma brzo proširio širom sveta u Srbiju još uvek nije stigao. Prema navodima Ministarstva saobraćaja uslova za Uber u Srbiji još uvek nema. Ipak, Srbija je u međuvremenu dobila svoju verziju, odnosno slične servise. Firma pod nazivom Car:Go već neko vreme posluje u Srbiji, tako da je od skoro i kod nas moguće naručivanje vožnje preko mobilne aplikacije, gde vozači pritom nisu taksisti. Car:Go je prva aplikacija u Srbiji koja je omogućila gradsku vožnju po cenama nižim i do 50%, plaćanje unutar aplikacije kao i korišćenje PayPal naloga za plaćanje usluga prevoza. Car:Go je sa poslovanjem startovao u Beogradu, a najavljeno je proširenje mreže i u druge gradove Srbije i regiona. Vozila su obezbedili kroz saradnju sa Rent-a-Car agencijama koje obezbeđuju i profesionalne vozače. Na samom početku poslovanja 30 automobila je izašlo na ulice Beograda, a broj vozila i saradnika će se povećavati sa rastom tražnje.

Mišljenja o Uber-u i sličnim vidovima prevoza veoma su podeljena. Koliko je argumenata za revoluciju u gradskom prevozu, toliko je i protiv. Nakon burnih reakcija taxi udruženja i javnosti, koje se pre svega odnose na pitanje bezbednosti putnika, Uber je izašao sa tržišta Nemačke, a uskoro se najavljuje i povlačenje iz Francuske. U isto vreme Uber veoma uspešno posluje na američkom tržištu, kao i u Australiji i nekim azijskim i afričkim zemljama. Svakom od potencijalnih putnika ostaje da samostalno odabere da li će koristiti ovakve usluge prevoza ili će se ipak odlučiti za tradicionalnu varijantu taxi usluga.

Autor:

Nevena Čepić