Gaudi – život i dela izvan Barselone

Svima su poznata Gaudijeva dela u Barseloni poput parka Güell, Casa Mila, Casa Batllo ili Sagrada Familia, ali malo ko zna da njegovi veličanstveni radovi krase i ostale gradove. Bio je jedan od onih arhitekata koji je išao korak ispred svih, ali ujedno i jedan od onih koji za života i nije bio mnogo prihvaćen i shvaćen.

Zgrada koju je projektovao Gaudi

Mnogi njegovi projekti su bili odbijeni ili je pak on morao da odbije rad na nekim projektima iz razloga što nije mogao da nađe nekog ko će verovati njegovim ponekad suludim idejama. Mali broj ljudi je mogao da sarađuje sa njima. 

U ovom tekstu ćemo vam otkriti nešto više o Gaudijevom životu i njegovim delima u čitavoj Španiji ali i izvan nje. 

Gaudi – introvert ispred svog vremena 

Osim što je bio donekle čudan i u to vreme dosta moderan po pitanju arhitekture, bio je i veoma precizan i detaljan. Neki kažu da je upravo to bio razlog zbog kog nikada nije uspeo da završi svoje najveće delo, Sagrada Familia. 

Kao osoba je važio za poštenog, kulturnog i veoma obrazovanog čoveka. Bio je dosta introvertan, živeo je u svom svetu, kroz svoja dela. Gaudi nije bio komunikativan niti druželjubiv što je dovelo do toga da se nikada nije ni oženio. 

Veliki vernik, katolik koji je svu svoju strast prema veri izrazio kroz katedralu Sagrada Familia. Kao što i sam naziv katedrale govori “sveta porodica” verovao je u porodicu kao neraskidivu i najjaču vezu. Ovoj veličanstvenoj građevini je posvetio čak 43 godine svog života. 

Gaudijeve poslednje godine života – tužan kraj velikog arhitekte

Poslednjih godina života posvetio se isključivo ovom projektu i na veliku žalost nije uspeo da ga završi. Živeo je skromno, povučeno, bez želje da bude primećen ili slavljen. Novac za razliku od vere nije bio glavni pokretač njegovog života. Isto tako je i preminuo, skromno i pomalo tužno.

Naime 1926. godine pregazio ga je tramvaj dok se vraćao iz crkve. Ljudi koji su ga videli su mislili da je prosjak i niko nije želeo da mu pomogne sve dok nije naišao jedan mladi policajac koji ga je odveo u bolnicu, ali nažalost prekasno. 

Iako je najduže živeo i radio u Barseloni, svoj pečat je ostavio i u drugim gradovima. Sve to zahvaljujući njegovim dugogodišnjim prijateljstvima sa mnogim biskupima širom zemlje. Zahvaljujući njihovoj veri u rad i delo Gaudija ove građevine krase gradove Španije od severa pa do juga. 

Detalj Gaudijevog projekta

#1 Palacio Episcopal de Astorga

Gaudi je pozvan od strane biskupa da obnovi unutrašnjost palate u kojoj je živeo, a koja je oštećena u požaru. Pošto je tada radio na nekim drugim projektima nije mogao odmah da prihvati posao. Polako je smišljao šta bi mogao da uradi, crtao skice i prvi radovi su započeti tek posle smrti biskupa. 

Međutim novi biskup je bio tradicionalan za razliku od Gaudija koji je za to vreme bio i suviše moderan, biskup nije razumeo tu vrstu umetnosti i došlo je do brojnih nesuglasica. Takođe je došlo do krize, novac za radove je kasnio i Gaudi je rešio da napusti ovaj projekat. 

Posle brojnih pokušaja drugih arhitekata i mnogo nagovora Gaudi završava svoj projekat. Po završetku palata je dobila drugu namenu i sada je muzej.

#2 Casa Botines, Leon

Po završetku palate  Astorga, Gaudija njegov prijatelj, poznati poslovni čovek Barselone, Eusebi Güell, preporučuje da izgradi predstavništvo tekstilne firme u centu Leona.  Ova građevina je morala da se uklopi u okruženje, tačnije uz Catedral de Leon, crkvu San Isidoro i manastir San Marcos. 

Zbog toga je Gaudi koristio materijale koji nisu bili uobičajeni za njega i građevina nije bila ni nalik ostalima koje je radio. Gaudi je uzeo u obzir i to da zime u Leonu znaju da budu jake i duge pa su zidovi dosta debeli kako bi se na neki način unutrašnjost očuvala od hladnoće. Zgradu krase četiri tornja. 

Sastoji se iz četiri sprata, podruma i podkrovlja. Na prvom spratu su poslovni prostori, u podrumu magacini, na drugom su bili stanovi vlasnika, dok su treći i četvrti sprat bili za izdavanje. Trenutno je u ovoj zgradi sedište banke Caja España. Pre nekoliko godina je prekoputa ove veličanstvene gradjevine uradjen Gaudijeva statua u bronzi.

Detalji Gaudijevog mozaika

#3 Capricho, Kantabrija

Ova građevina nalazi se u španskoj pokrajini Kantabrija, u gradu Komilas. Rađena je po želji grofa iz ovog grada, koji  je želeo da sagradi luksuznu rezidenciju u orjentalnom stilu. Naravno ovaj posao je dodeljen Gaudiju. Zdanje ima toranj poput onih na džamijama. 

Ceo toranj krasi prelepi keramički mozaik. Pošto je grof voleo muziku i zdanje krasi veliki broj detalja vezanih za muziku. Tako na primer prozore krase notni sistemi, ograde su ukrašene notama, kvake na vratima su u obliku violinskog ključa. Čak se pri otvaranju vrata i prozora stvara muzika. Vlasnik je u ovome mogao da uživa samo 7 dana jer je iznenada preminuo.

Zdanje je prešlo u ruke japanske firme. Pravo ime ovog zdanja jeste Villa Quijano, ali je Gaudi rešio da ga prekrsti u Capricho što u prevodu znači hir. Ovaj naziv je dobio iz razloga što je bio poslednji hir grofa i jer ovakav luksuz može da bude samo posledica hira. U dvorištu ovog zdanja se nalazi statua Gaudija.

#4 Katedrala u Palma de Majorci  

Biskup Palma de Majorke je želeo da renovira katedralu. Zbog toga je rešio da ovaj posao poveri Gaudiju. On naime nije morao da gradi novu katedralu već da postojeću, koja se zbog godina već polako urušavala, vrati u stanje u kom je bila u vreme kada je izgrađena. 

Međutim Gaudi je dodao neke detalje koji su bitno promenuli unutrašnjost katedrale. Ovaj projekat je bio loše prihvaćen kako od stanovništa tako i od čelnih ljudi crkve. Sve to je dovelo do toga da Gaudi napusti projekat i nikad ne završi renoviranje katedrale. 

Gaudijev apstraktni mozaik

#5 Gaudijev rad van Španije – ponuda za hotel Attraction 

Ako ste mislili da je Gaudi bio poznat samo na teritoriji Španije onda se varate. Naime, dvojica američkih biznismena su tokom svog boravka u Španiji imala čast da upoznaju Gaudija i vide neka od njegovih dela.

Inpresionirani njegovim stvaralaštvom nude mu posao na projektu izgradnje Hotela Attraction u Njujorku. Hotel je trebao da se izgradi na Menhetnu i  predviđeno je da bude visok 360m, čime bi se svrstao u najvišu građevinu Njujorka u to vreme. 

Međutim, Gaudi nikada nije imao mogućnost da uradi ovo delo. Pravi razlog se ne zna, postoje samo nagađanja poput onih da se razboleo pre početka gradnje, da je radio uporedo na više projekata i nije imao vremena, kao i da je sam odbio posao jer je zgrada trebala da služi isključivo bogatom stanovništvu što se Gaudiju nije dopalo.

Skice kao najvredniji podsetnik na Gaudijevu genijalnost 

Malo ko je znao za ovaj Gaudijev poslovni poduhvat, sve do 2003. godine kada su svi svetski mediji počeli da pričaju o mogućnosti da se ovaj projekat ipak realizuje u Njujorku po skicama i nacrtima koje je Gaudi ostavio iza sebe a  danas se vredno čuvaju. 

Naime, grad  Njujork je želeo da obnovi porušene kule bliznakinje i tada je katedra za modernu arhitekturu koja nosi ime po Gaudiju, a u sastavu je arhitektonskog fakulteta u Barseloni čiji je student bio i sam Gaudi, ponudila Njujorku ovaj projekat. 

Projekat je nažalost odbijen, ali je bez obzira na to – vredan pomena. Slike ovog hotela se pojavljuju u naučno-fantastičnoj seriji Fringe

Kao što možemo da zaključimo Gaudi za života nije bio ni priznat ni prihvaćen kao arhitekta i kao umetnik, niti mu je dodeljeno neko priznanje, a danas moramo priznati da se divimo svim njegovim delima, od kojih je većina pod zaštitom države.

Autor: Melita | Objavljeno: 22.07.2020. | Modifikovano: 22.07.2020.