Transsibirska ruta – najduža vožnja vozom na svetu

Ruska snežna bajka i ponos Rusije, zagonetka koju ćete sa zadovoljstvom rešavati, bespuće kroz koje se prolazi, kilometri od kojih zastaje dah i železnica koja prolazi kroz nepregledna prostranstva Sibira, najduža na svetu. Sve je to transsibirska ruta, najduža direktna pruga na planeti koja se proteže na spektakularnih 9288 km spajajući evropski deo Rusije i Moskvu sa Dalekim istokom, Mongolijom i Kinom.

Crveno plavi voz na stanici

Impresivna transsibirska železnica koja povezuje dva kontinenta – Evropu i Aziju – danas je veličanstvena turistička atrakcija za turiste iz svih delova Rusije i sveta. Pođite na ovo dugo bajkovito sibirsko putovanje transsibirskom železnicom kroz prostrane tajge i stepe i upoznajte se sa najpoznatijom železnicom na svetu!

Istorijski osvrt na izgradnju železnice

Još kada je 1860. godine osnovan grad Vladivostok na Pacifiku, pojavila se potreba za povezanošću grada i dalekog istoka Rusije sa njenima evropskim delom. Ideja je bila potpuno logična, s obzirom na nepregledna prostranstva Rusije i potrebu da se veliki gradski centri spoje, a velike razdaljine ublaže. 

Ruski car Nikolaj postavio je još davne 1891. godine kamen temeljac za izgradnju pruge. Iste godine počinje izgradnja najvećeg graditeljskog poduhvata na svetu pod nadzorom tadašnjeg ministra finansija Sergeja Vitea. Na ovom projektu radilo se tako što su ruski inženjeri započeli izgradnju od oba kraja ka sredini trase. 

Teški uslovi izgradnje

Priroda i klima su na prostorima Sibira surovi, te je izgradnja proticala u veoma teškim uslovima – gradilo se ručno, prostim alatkama, lopatama, ašovima, kolicima, sekirama, testerama, bez savremenih mašina. Nesreće su se dešavale stalno – u izgradnji je poginulo oko 1000 radnika, a mnogi od njih bili su žrtve gladnih životinja. 

Nenaseljena bespuća nepreglednih tajgi bila su pravi izazov. Najveću prepreku graditeljima predstavljalo je Bajkalsko jezero dugačko 640 km i duboko preko 1600 m. Tako je najzahtevniji deo bio izgradnja tunela i mostova. 

Transsibirska železnica prelazi preko mnogih jezera i reka, uključujući Volgu, Ob, Jenisej i Amur. Do 1905. godine sagrađeno je oko 90 % ukupne trase, a 1916. godine završeno je neverovatnih skoro 10000 km železnice!

Na izgradnji železnice bili su angažovani ruski vojnici, ali i osuđenici sa ostrva Sahalin, koji su gradeći otkupljivali kaznu – 8 meseci rada umesto godinu dana zatvora.

Zeleni voz transsibirske železnice

Turističko putovanje transsibirskom železnicom – sve što bi trebalo da znate

Najpogodnije vreme za putovanje najpoznatijom svetskom železnicom je od maja do kraja septembra kada su dani najduži i najtopliji. Ipak, za one kojima ekstremni sibirski mraz ne smeta, doživljaj Sibira je potpun upravo tokom zimskih meseci. 

Razloga za putovanje transsibirskom železnicom u zimskom periodu ima i zbog sniženja cene karata koje je aktuelno tada, a treba imati na umu da debeo minus nećete osetiti u kupeima, budući da je grejanje unutar voza odlično.

Kada je u pitanju transsibirska železnica cena karata varira u zavisnosti od klase, spavaćih kola, meseca u kojem putujete. U skladu sa svim ovim, kompletna cena na relaciji Moskva Vladivostok za drugu i treću klasu uglavnom se kreće između 230 i 600 evra, dok je za prvu klasu znatno skuplja, te se kreće od 1000 evra i više u zavisnosti od perioda godine u kojoj se karta kupuje. 

Karte treba rezervisati na vreme, što ranije u odnosu na dan putovanja. Iz Beograda do Moskve možete doći vozom, kao i avionom. 

Putovanje luksuznim privatnim vozovima

Ukoliko vam budžet dopusti, na ovu avanturu možete se upustiti i nekim od privatnih luksuznijih vozova u kojima ćete se osećati kao u najmodernijem hotelu sa pet zvezdica. U ovakvim vozovima cena karte se kreće i do nekoliko hiljada evra u zavisnosti od nivoa komfora.

Najpoznatiji i najnoviji takav voz je Carska Rusija u kom su luksuz i raskoš vidljivi na svakom koraku. Svoje putovanje kroz Sibir možete organizovati i preko turističkih agencija u okviru čijeg aranžmana je obezbeđen smeštaj u vozu, kao i u hotelima u gradovima kroz koje prolazite. 

Korisni saveti za putovanje vozom:

  • Voz ima sve što vam je potrebno za udobnost. Kupei su veoma udobni, ali i skučeni. Grejanje se ne isključuje, pa je u kupeima u toku zime pretoplo.
  • Uglavnom su na raspolaganju kupei za četiri osobe sa četiri ležaja, ali ima i dvokrevetnih kabina. Postoje tri razreda koja možete da birate.
  • Obezbeđene su posebne prostorije za pušače između vagona, a tuševa ima samo u prvom razredu.
  • Sigurnost u vozu je veoma dobra, ali ipak je preporučljivo svoje lične stvari držati pored sebe.
  • Trećom klasom putuje uglavnom lokalno stanovništvo, pa osim što je cena karte najpovoljnija, boravak u trećoj klasi predstavlja posebnu draž zbog kontakta sa ljubaznim Rusima.
  • U vozu je navažnije da pratite raspored stajanja voza i zadržavanje na stanicama.
  • Interesantno je da je WC zaključan petnaestak minuta pre stanjanja na stanicu, kao i 15 minuta nakon što voz krene.
  • Vozni red je prezicno isplaniran, pa su kašnjenja minimalna.
  • U poslednjem vagonu je restoran sa barom, ali u njemu su cene  uglavnom visoke, a ponuda oskudna. Ipak, kupovina sveže i prilično jeftine hrane može se obaviti na stanicama gde vas čekaju simpatične ruske babuške sa svojim korpama.
  • Na stanicama se voz zadržava od 5 do 30 minuta, pa vodite računa da tačno na vreme budete u svojim kupeima u skladu sa rasporedom stajanja i zadržavanja voza koji možete pronaći u vozu.
  • U vozu se prima lokalna valuta, pa ako imate evre ili dolare, zamenite ih u menjačnicama pre nego što započnete svoje putovanje (postoji mogućnost zamene novca i u vozu, pa je najbolje raspitati se kod konduktera). 

Trasa puta na putovanju transsibirskom železnicom

Transsibirska železnica spaja Evropu sa Dalekim istokom na tri načina:

  • Moskva – Vladivostok (originalna prvobitna ruta)
  • Transmandžurijska ruta / Moskva – Peking
  • Transmongolijska ruta / Moskva – Ulan Bator – Peking

Do granjanja na tri zasebne rute dolazi nakon sibirskog grada Irkutska. Transmandžurijska ruta podudara se sa prvom originalnom sve do mesta Tarskaja, oko 1000 km istočno od Bajkalskog jezera. 

Odavde pruga nastavlja dalje ka Kini i završava se u Pekingu. Transmongolijska ruta se podudara sa Transsibirskom sve do mesta Ulan Ude koje se nalazi na istočnoj obali Bajkalskog jezera, a odatle se nastavlja dalje ka Ulan Batoru, glavnom mongolskom gradu. Svoj put završava u Pekingu, isto kao i transmandžurijska ruta.

Putovanje na relaciji Moskva Vladivostok 

Fotografija mosta u Moskvi

Rastojanje na relaciji Moskva Vladivostoka najbrže prelazi voz Rusija, a put traje sedam dana. Ovaj voz godišnje preveze oko 200.000 putnika. Voz prolazi kroz 9 vremenskih zona. 

Glavne stanice na ruti Moskva – Vladivostok:

  • Moskva – Nižnji Novgorod
  • Nižnji Novgorod – Jekaterinburg
  • Ekaterinburg – Novosibirsk
  • Novosibirsk – Krasnojarsk
  • Krasnojarsk – Irkutsk
  • Irkutsk – Ulan Ude
  • Ulan Ude – Khabarovsk
  • Khabarovsk – Vladivostok

Na ovom putovanju prilazi se kroz uralske i sibirske gradove između kojih je razdaljina prilično velika. Upoznajte se sa njima!

Njižni Novgorod 

Ovo je industrijski grad i smešten je u dolini reke Volge. Osim što je veliki privredni centar, poznat je i kao grad sa velikom istorijskom i kulturnom vrednošću. Po veličini je peti grad u Rusiji. Sve do devedesetih godina Njižnji Novgorod je bio zabranjen za posete turista zbog velikog broja fabrika u okolini koje rade za potrebe nuklearne industrije. 

Krajem devedesetih se otvara za strance, pa će mnogi turisti koji krstare ruskim rekama početi da dolaze u ovaj grad. U ovom gradu je rođen poznati književnik Maksim Gorki, po kome se grad prvobitno zvao Gorki.

Jekaterinburg

Jekaterinburg je središte uralske oblasti i grad u centralnoj Rusiji. Nalazi se na istočnoj  strani uralskog planinskog lanca i četvrti je grad po veličini u Rusiji. Specifičan je po tome što u njegovoj blizini prolazi granica između Evrope i Azije. Ovaj grad su obeležile velika istorijska stradanja – ovde je od strane boljševika ubijena cela carska porodica Romanov. 

U prošlosti zatvoren prema svetu, u poslednje vreme grad u tranziciji, Jekaterinburg je počeo da se turistički otvara prema svetu. Ipak, poznat je kao grad kog obeležavaju groblje i smrti – ovde su se sa svojim najvoljenijim opraštale žene sa svojim najvoljenijim, zarobljenicima  koji su išli u Gulag da se više ne vrate. 

Zbog burne istorije, zanimljiv je za posetu. Nemojte pomisliti da je – 30 stepeni koliko se temperatura zna spustiti najhladnije što možete doživeti, jer put u Sibir se odavde nastavlja ka Novosibirsku. 

Novosibirsk

Novosibirsk je najveći grad sibirske oblasti. Treći je grad po veličini u Rusiji, odmah posle Moskve i Sankt Peterburga. Od Moskve je udaljen oko 3300 km. U ovom gradu se nalazi najveća železnička stanica i železnički muzej. U njemu sve odiše Sibirom, ali sve je i u znaku železnice. 

Ovo je u potpunosti moderan grad u kom ćete na svakom koraku videti natpise na engleskom jeziku. I standrad je na visokom nivou – u Novosibirsku živi veliki broj bogatih ljudi. Troškovi stanovanja su samo malo niži  nego u Moskvi i Sankt Peterburgu. 

Sve je u ovom gradu u znaku zapadnoevropske kulture i modernog duha. Iako je ledeno, do pravog Sibira odavde vas deli skoro 40 sati vožnje ili 1800 km vožnje. Tamo vas čeka Irkutsk.

Pogled na zgradu u Vladivostoku

Irkutsk

Ako niste znali šta je mraz, ovde ćete to saznati. U Irkutsku, pravom sibirskom gradu, klima je oštra kontinentalna, prema polarnoj. Zimi je prosečna temperatura oko – 19 stepeni, a leti oko 18. Ovo je jedna od najznačajnijih stanica na transsibirskoj ruti. Od Moskve do Irkutska deli vas oko 5000 km. 

Irkutsk je grad koji živi od avio industrije, kao i od proizvodnje aluminijuma. Evropski duh na tlo ovog grada doneće početkom 19. veka obrazovaniji sloj društva iz Sankt Peterburga. Reč je o grupi ruskih plemića koji su prognani u Sibir, a poznati su pod nazivom dekabristi. Oni su od Ikrutska napravili zaista moderan grad. 

Zato se može čuti da ovaj grad često zovu i Sibirski Pariz. Ipak, i ovde, kao i u većini sibirskih gradova, problem mogu da budu ogromne temperaturne razlike – zatvorene prostorije su prezagrejane i razlika se kreće i do 60 stepeni. 

Ovo je i  najveći grad bajkalske regije. Nedaleko od Irkutska je Bajkalsko jezero, plavo oko Sibira i najdublje jezero na svetu. Od Irkutska transsibirska ruta vas vodi kroz do Ulan Ude gde putnici moraju da izaberu jednu od tri rute.  

Vladivostok 

Na kraju dugog puta čeka vas najveća ruska luka u Tihom okeanu. Čuveni zaliv u ovom gradu Zlatni rog i most Zlatnog roga turiste opčinjavaju. Ovo je i najudaljeniji ruski grad za turiste koji dolaze iz Evrope i poslednja stanica na ovoj ruti dugoj skoro 10.000 km. 

Ukoliko se opredelite da krenete Transmongolijskom ili Transmandžurijskom rutom, stići ćete na tlo Kine i njenog glavnog grada Pekinga. Ove dve rute su veoma primamljive jer ste u jedinstvenoj prilici da, osim veličanstvenih monoglskih predela, vidite i Kineski zid, simbol Kine i najveću građevinu na svetu.

Samo oni koji će rizikovati da odu predaleko mogu da otkriju koliko daleko može da se ode, rekao je Eliot. Pratići njegovu misao i putujući veličanstvenim predelima Rusije sagledaćete svu lepotu Sibira i razumeti njegovu fascinantnost. Smelo zakoračite u ovu avanuturu i vratite nam se sa lepim utiscima!

Autor: Stanojević Milena | Objavljeno: 24.06.2020. | Modifikovano: 24.06.2020.