Zašto su Rusi jedni od vodećih graditelja železničkog saobraćaja

Verujemo da je železnica, naročito Transsibirska, i vama jedna od prvih asocijacija na sam pomen Rusije

Ukoliko se osvrnemo na podatak da dužina pruge koja prolazi kroz Rusiju iznosi preko 85.000 km, kao i da je kultni ruski voz „Sapsan” osmišljen tako da dostigne brzinu od čak 250 km na čas, ne čudi što je Rusija odavno poznata kao globalni lider kada je reč o železničkom saobraćaju. 

Međutim, da li ste znali da je za sve to zaslužan jedan čovek po imenu Pavel Melnikov?

Moderne građevine u Moskvi

Kako je sve počelo?

Daleke 1834 godine, dok je Rusijom vladao Nikolaj I Romanov, počela je konstrukcija prve ruske pruge predvođena istaknutim dvojcem tog vremena koga su činili Miron i Jefim Čerepanov, otac i sin koji su smatrani za izuzetno inovativne pronalazače i talentovane inženjere. 

Kako je ova pruga bila predviđena za parnu lokomotivu njena širina je iznosila 1829 mm i ona pripada takozvanim prugama širokog koloseka. Služila je da poveže Sankt Peterburg na severu i Carsko selo na jugu, a njena celokupna dužina je iznosila 27 km. 

Izgradnja ove pruge je samo potvrdila stav tadašnjih ruskih inženjera i učenijih ljudi da je železnica nešto što je Rusiji potrebno čak i više nego ostalim zemljama, zbog osobene geografije, izleda terena, rasporeda trgovačkih centara, a najviše zbog veličine celokupne ruske teritorije.   

Upravo zbog toga se 1. avgusta 1842. godine započinje sa izgradnjom velike železničke pruge koja će povezivati Sank Peterburg i Moskvu, i za čiju izgradnju je najviše od svih zaslužan poznati ruski inženjer Pavel Melnikov.

Mozaik u Moskovskom metrou

Ko je bio Pavel Melnikov?

Pavel Melnikov (1804-1880) je bio ugledni ruski inženjer, administrator, a kasnije i ministar saobraćaja i komunikacija, koji je uneo revoluciju u dotadašnju tehniku izgradnje pružnih sistema i ujedno postavio temelje moderne ruske železnice kakvu danas poznajemo.

Nakon što je 1825. godine diplomirao kao najbolji saobraćajni inženjer u klasi i poneo čin poručnika, Pavel Melnikov je ostao da radi kao profesor na univerzitetu, a 1833. se pridružio artiljerijskoj školi u Sankt Peterburgu. 

Leta 1839. biva poslat, zajedno sa pukovnikom po imenu Nikolaj Kraft, u Ameriku sa zadatkom da prouči američki železnički sistem i vrati se sa izveštajem o američkoj tehnologiji građenja pruga, kao i preporukom kako da se ista tehnologija primeni u izgradnji ruskih železnica.

Nakon svog povratka u Rusiju 1840. godine, Pavel Melnikov podnosi detaljan izveštaj o železnicama Severne Amerike i tehnologiji koje se u njihovoj izgradnji koristila. Upravo na osnovu tog izveštaja, kao i Pavelovih preporuka, počinje se sa izgradnjom pruge Moskva-Sankt Peterburg, prvog velikog projekta koji je označio početak železničkog saobraćaja u Rusiji.

Pored izuzetnog značaja koji je ova pruga imala za transportni saobraćaj koji se odvijao između dva najveća ekonomska, kulturna i politička centra carske Rusije, ovo je prva pruga čija širina je iznosila 1524 mm, što je kasnije usvojeno kao standard i koristilo se prilikom izgradnje mnogih drugih pružnih sistema u Rusiji.

Kako ruska železnica funkcioniše danas?

Moderna ruska železnica je na svom putu da postane tehnološki napredna kao što to jeste danas pretrpela mnoge neprilike koje su mahom izazvane raspadom SSSR-a. 

Nakon što se ova sovjetska republika rasparčala, tadašnja državna železnica biva podeljena na pojedinačne železnice čiji vlasnici postaju bivše sovjetske republike. Ovakva podela, kao i celokupno ekonomsko stanje u kojem se ruska država našla nakon raspada, dovelo je do stagnacije u razvoju železničkog saobraćaja.

Međutim, država Rusija je mnogim reformama donetim nakon 2000. godine uspela ne samo da ponovo podstakne razvoj i ulaganje u železnicu i omogući joj da stane na noge, već i da modernizuje pružni sistem i uloži značajna sredstva u projektovanje novih, brzih vozova, što je dovelo do ogromnog poboljšanja u funkcionisanju celokupne ruske železnice.   

Danas se Rusija može pohvaliti visoko funkcionalnim pružnim sistemima koji povezuju sve bitne tačke ove prostrane zemlje, najbržim vozovima od kojih su „Alegro”, „Sapsan” i „Lasta” među najpoznatijima, kao i modernom železničkom infrastrukturom koja predstavlja osnov uspešnosti ruskog železničkog saobraćaja. 

A sve to zahvaljujući talentovanom inženjeru po imenu Pavel Melnikov, koji se može smatrati i ocem ruske železnice.

Autor: Anica Petković | Objavljeno: 14.02.2020. | Modifikovano: 14.02.2020.